|
کدخبر: 110975 سهیل فرزین

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با رئیس اتاق مشترک ایران و چین

ایران با بحران صادراتی مواجه شده است؟

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه سابقه تاریخی نشان داده که دولت در حمایت از صادرکنندگان اقدام مثمرثمری انجام نداده است، پیشنهادی به منظور صادرات محصولات بنگاه های کوچک و متوسط به بازارهای بین المللی ارائه کرد.

تجارت ایران با بحران صادراتی مواجه شده است؟

 بنگاه های کوچک و متوسط متعددی در کشور وجود دارد که علی رغم تولیدات با کیفیت و مناسب در بازاریابی خود در خارج از مرزها با مشکلات و چالش های متعددی روبرو هستند. خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه می خوانید:

اقتصاد بیمار

مجیدرضا حریری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: اقتصاد ما دچار مشکل و بیماری بود و هنگامی که این اقتصاد بیمار با یک تکانه خارجی مانند تحریم مواجه می شود به قدر کافی ضعیف خواهد شد و در این میان شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی که به همراه داشت نیز موجب شد که تمام بدنه این اقتصاد با ضربه ای شدید و مهلک روبرو شود؛ در این میان باید به این موضوع نیز توجه داشت که صادرات بخشی از این اقتصاد است؛ بنابراین حوزه صادرات و صادر‌کنندگان نیز با مشکلات بزرگی روبرو هستند.

حریری

رئیس اتاق ایران و چین در ادامه گفت: هنگامی که موانع (که ضروری ترین آنها کرونا است) رفع نشود صادرات نیز همپای  اقتصاد ما دچار مشکل و نوسانات و چالش های متعدد خواهد بود. اقتصاد مانند یک موجود زنده است لذا اگر بخشی از بدن این موجود زنده بیمار باشد تمام بدنه با بیماری و مشکل روبرو خواهد بود.

 وی در ادامه با بیان اینکه محدودیت های مرزی میان کشورها بعد از کرونا همچنان وجود دارد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از تجارت ما با دنیا و نه تنها چین، نفت، گاز، میعانات گازی، پتروشیمی و مواد خام معدنی است که این موارد ۸۰ درصد از تجارت خارجی ما را تشکیل می دهند. منتها باید توجه داشت که صادرات این موارد نیز متاثر از شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده است. از این رو به دلیل اینکه مصرف جهانی به دلیل شیوع این ویروس با کاهش روبرو شده است قیمت ها نیز کاهش یافته و همین امر موجب کاهش ۲۰ درصدی درآمدهای صادراتی ما شده است.

صادرات کالاهای غیرنفتی

حریری در ادامه گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی نیز باید با بازاریابی صحیح و حضور در نمایشگاه‌ها و مذاکرات رودررو با خریداران و فروشندگان کالاها صورت بگیرد که این امر نیز به دلیل وجود تحریم‌ها و مسائل سیاسی موجود عملاً ممکن نیست.

 وی در ادامه به ظرفیت صادراتی شرکت های کوچک داخلی اشاره کرد و گفت: سابقه تاریخی نشان داده که دولت در حمایت از صادرکنندگان اقدام مثمرثمری انجام نداده و اگر هم اقداماتی برای حمایت از این فعالان اقتصادی انجام داده نتیجه قابل قبول نبوده است لذا در نتیجه بنگاه های کوچک و متوسط به منظور رفع ضعفی که امروزه در ورود به بازار های بزرگ بین المللی صادراتی با آن روبرو هستند به وجود یک شرکت بزرگ صادراتی که بتواند کالاهای تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط را تجمیع و به بازاریابی و فروش این محصولات اقدام کند، احتیاج دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه بیان کرد: تشکیل این شرکت‌های بزرگ اقدامی ریشه‌ای است و راه‌اندازی این شرکت باید با مطالعه و بررسی دقیق صورت بگیرد چرا که اگر شرکت مادر تخصصی صادراتی نیز تأسیس شود تامین کالا از بنگاه های کوچک و متوسط و همچنین کنترل کیفیت کالاهای تولیدی این بنگاه‌ها اقداماتی است که نیاز به مطالعه و صرف زمان کافی نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به چالش تامین پایدار کالا توسط تولیدکنندگان داخلی گفت: بعضی از تولید کنندگان بنا به دلایل متعدد توان تعهد به قراردادها در بازه زمانی مشخص شده را ندارند که این چالش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: در دنیا صادراتی با عناوین صادرات غیرنفتی و نفتی وجود ندارد اما روابط داخلی ما نسبت به اکثر کشورهای جهان با تفاوت هایی روبرو است. در دنیا ما را به عنوان کشوری می شناسند که عمده محصولات صادراتی اش صادرات نفتی است ولی امروزه که صادرات نفتی ما با مشکل روبرو شده است تأمین بازار نفتی ما به یک دهم کاهش پیدا کرده که این امر قاعدتاً درآمدهای ارزی ما را با کاهش شدید روبرو کرده است و ما از این منظر با بحران روبرو هستیم. حدود ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و پتروشیمی تشکیل می دهد لذا هنگامی که قیمت نفت کاهش می‌یابد درآمد کشور از این بخش نیز با کاهش روبرو می شود که در درآمدهای ارزی کشور تاثیر بسیار زیادی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها