|
کدخبر: 106761

راهکارهایی برای بازگشت ارزصادراتی

یک نماینده مجلس با اشاره به نگرانی‌های صادرکنندگان درباره بازگشت ارزصادراتی زیر قیمت بازار و تأمین ارز در آینده با قیمت بالاتر پیشنهاداتی را مطرح و تأکید کرد که باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم ضمن اینکه دلار۴۲۰۰ را هم میتوان حذف کرد.

تجارت راهکارهایی برای بازگشت ارزصادراتی

محسن زنگنه در خصوص لزوم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و تبعات عدم بازگشت ارزها با اشاره به اینکه شعار اقتصاد بدون نفت را می‌دهیم و همچنین موضوع اجرای اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح است، گفت: ‌اقتصاد بخش خصوصی و تقویت فعالیت‌ها در این بخش یک لوازمی دارد. اینکه بخش خصوصی نیز به منافع ملی کشور هم متعهد باشد دارای اهمیت است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه لازمه تقویت بخش خصوصی و کاهش شرکت‌های خصولتی این است که بخش خصوصی نیز منافع ملی و کشور را ارجحیت بدهد افزود: یکی از این شاخصه‌ها ارجحیت قرار دادن منافع ملی این است که ارز حاصل از صادرات را دوباره به کشور برگردانیم و بگذاریم نیازهای ارزی کشور تامین شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه اظهارات رئیس‌جمهوری در خصوص لزوم اقدام جدی‌تر بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی، حرف درستی است افزود: اگر بخش خصوصی این کار را انجام ندهد، بار دیگر بخش دولتی ورود می‌کند و این موضوع با اصل ۴۴ و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تناقض دارد.

وی درباره تبعات بازنگشتن ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران، ‌بیان کرد: در صورت برنگشتن ارزهای صادراتی تناسبی بین عرضه و تقاضا پیش نمی‌آید و مسائلی پیش خواهد آمد. البته هم وقتی با بخش خصوصی صحبت می‌کنیم دلایلی دارند که بعضا درست است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: نکته اول اینکه قوانینی که در حوزه صادراتی داریم خیلی متغییر است یعنی صادرکننده امنیت ارزی به یک معنا ندارد. یعنی کالا را امروز با یک قانون وارد کرده است و زمانی که می‌خواهد ارز را برگرداند با یک قانون دیگر مواجه می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه بالاخره ما باید قبول کنیم که سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به دنبال حداکثرسازی منافع خود و سود است و اینکه ما بیاییم مجبور کنیم که ارز را با قیمت پایین تر از قیمت بازار برگرداند، مشکلاتی را به همراه دارد البته زمانی این کار را انجام می‌دهد که اگر دوباره برای مواد اولیه ارز خواست بتواند به راحتی به نرخ زیر بازار از دولت ارز بگیرد.

به گفته وی، بسیاری از صادرکننده‌ها به دنبال حل مشکلات ارزی کشور با ورود ارز صادراتی هستند ولی از اینطرف هم نگرانند که در زمان نیاز نتوانند برای انجام واردات مواد اولیه مورد نیاز خود ارز داشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: کاری که باید انجام دهیم اولا اینکه قوانین صادراتی باید بازه زمانی داشته باشد و دستکم یک سال تغییر نکنند و دوم اینکه بازارهای متعدد را به سمت تک نرخی ببریم و ارز ۴۲۰۰ تومان را به نظر من می‌توان حذف کرد و منابع را به سمت ارز نیمایی برد و بازار را نیز با ابزارهای مختلف کنترل کرد و برسیم به قیمتی که صادرکننده و عرضه‌کننده ارز بتواند در این بازار کار کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما در مجلس می‌خواهیم بر روی این موضوع کار کنیم و حتما از نظرات دوستان بانک مرکزی نیز استفاده خواهیم کرد و یک چیزی شبیه بورس ارز را دنبال می‌کنیم که البته یک پیشنهاد است و بازاری کاملا شفاف با بازارگردانی بانک مرکزی و قدرت بانک مرکزی مانند همه دنیا انجام شود و همه بیایند در آنجا ارز خود را عرضه و تامین کنند و سپس ارزهای خانگی نیز وارد این بازار خواهد شد.

 

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر