|
کدخبر: 105113

آخرین آمار از تولید محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان، گفت: پیش‌بینی امسال با توجه به نام‌گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید ۳.۱ میلیون تن در تمام زیرشاخه‌ها محصولات تولیدی در کردستان است.

تجارت آخرین آمار از تولید محصولات کشاورزی

محمدفرید سپری در جلسه کارگروه اشتغال استان کردستان، اظهار کرد: در سال ۹۸ با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان بخش کشاورزی و در کنار آن صنعت توانست اقتصاد بدون نفت کشور را احیا کنند.

وی عنوان کرد: بخش کشاورزی در این مدت در کشور از رشد اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بود تا جایکه متوسط رشد آن در سال گذشته ۸.۸ دهم درصد بوده است این نشان می دهد که بخش کشاورزی تا چه میزان در رشد اقتصادی نقش آفرین باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان،گفت: پیش بینی امسال با توجه به نام گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید ۳.۱ میلیون تن در تمام زیرشاخه ها محصولات تولیدی در کردستان است.

 پیش بینی امسال با توجه به نام گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید ۳.۱ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان است.

وی اضافه کرد: زمانی می توانیم در استان رونق تولید و اشتغالزایی را داشته باشیم که منابع برای ایجاد زیرساخت های لازم وجود داشته باشد.

سپری خواستار نگاه ویژه در بحث مشوق ها برای جذب سرمایه گذار شد و گفت: اگر مشوق لازم وجود نداشته باشد سرمایه گذار در سایر استان های دیگر که امکانات بهتری دارند اقدام به سرمایه گذاری می کند.

وی با بیان اینکه کردستان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در سطح کشور حرف برای گفتن دارد، افزود: رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم را در کشور داریم، استان ما با تولید گندم دیم با استان هایی که ۱۰۰ درصد کشتشان به صورت آبی است رقابت می کند.

فرید سپری تصریح کرد: کردستان بین ۱۰ تا ۱۲ درصد تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است که امیدواریم با لطف خدا و تلاش کشاورزان بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: کردستان در سال گذشته با تولید ۹۵ هزار تن گوشت مرغ رتبه نهم کشوری و رتبه اول شمال غرب کشور را کسب کرده و در تولید سیب زمینی نیز در جایگاه چهارم کشور ایستاده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه در تولید توت فرنگی کردستان مقام نخست کشور را دارد، گفت: امسال براساس برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تولید در این محصول به ۵۰ هزار تن می رسد.

وی افزود: در تولید انگور دیم با توجه به باغاتی که به بهره برداری رسیده از ۴۵ هزار تن در سال های گذشته به ۵۵ هزار تن در سال جاری رسیدیم که این مهم ما را به رتبه نخست کشور در تولید این محصول نزدیک کرد.

فرید سپری با بیان اینکه در تولید گوشت قرمز حرکت های خوبی در سال گذشته در استان صورت گرفت، گفت: از ۲۸ هزار تن تولید گوشت قرمز به ۲۹ هزار ۹۹۵ تن رسیدیم امسال جشن تولید ۳۲ هزار تن گوشت قرمز را برگزار خواهیم کرد.

به گفته وی، کردستان ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد که برای دستیابی به این هدف توسعه بخش های مختلف هدف گذاری شده است.

کردستان ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد

وی با بیان اینکه کردستان ۱.۸ دهم مساحت کشور و ۷ درصد روان آبهای کشور را دارد، گفت: استان کردستان با ۳ درصد بارندگی کشور، ۷ درصد روان آب های کشور و استفاده ۱۹ درصدی از آب‌های تجدید پذیر و باتوجه به مصرف سرانه آب های تجدید ۱۶۴۲مترمکعب در کشور است ولی در در استان کردستان سرانه مصرف آب های تجدید پذیر ۳۵۶۲ متر مکعب است که این مهم پتانسیل بالای منابع آبی کردستان را نسبت به متوسط کشوری متبلور می سازد.

سپری خاطرنشان کرد: استان کردستان نسبت به میانگین کشوری که زیر ۲۲ درصد تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری دارد با ۴۳ درصد رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲ هزار هکتار باغ در استان ایجاد می شود که در سال ۹۸ از یک هزار و ۵۱۳ هکتار باغ احداث شده و در مجموع ۴۷ هزار و ۶۰۰ هکتار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در بخش دامپروری با افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ راس گوساله پرواری در هر دوره به ۱۲هزار راس در هر دوره در استان رسیده همچنین در پروار بندی بره نیز با افزایش یک هزار راس در هر دوره در سال ۹۸ به ۱۱ هزار راس در هر دوره رسیده است.

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت ذخیره سازی و فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: از ۷۲۰ هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در پایان سال ۹۷ و ایجاد ۱۸۰ هزار تن در سال ۹۸ به ۹۰۰ هزار تن تا پایان سال ۹۸ ارتقاء داده شد.

سپری افزود: شرکت فراوری محصولات کشاورزی ژینانوش روژ هه لات مریوان با ۹۷ درصد رشد فیزیکی و ظرفیت سالانه ۲۴۸ هزار تن، در فاز اول با ۲۱۰ هزار تن و و اشتغال ۳۰۰ نفر ایجاد شغل از پروژه های برتر و آماده به بهره برداری بخش کشاورزی استان کردستان است.

وی گفت: ایستگاه پمپاژ کیلک، شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب، پرورش گاو شیری ۲ هزار و ۵۰۰ راسی قروه، مجتمع ایمان طیور و غیره از پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی استان کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از کسب رتبه اول کشوری جذب اعتبارات خسارت سیل خبرداد و گفت: در فروردین ۹۸ به علت وقوع سیل خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد شد که با جذب ۱۰۰درصدی اعتبارات بلاعوض ۱۵میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای جبران خسارات جذب شد.

وی خاطرنشان کرد: در دهه مبارک فجر سال ۹۸ با ۱۰۰۱ پروژه و اعتباری بالغ بربیش از ۱۴۷ میلیارد تومان و ایجاد شغل ۱۸۲۵ شغل اقدامی بسیار ارزنده و قابل قبول بود و در هفته جهادکشاورزی هم با فاصله چهار ماه در بخش کشاورزی مجددا ۲۵۲ پروژه با اعتباری حدود ۷۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این نشان از ظرفیت و پتانسیل بخش کشاورزی برای اشتغال و جهش تولید است.

سپری در پایان از ۱۴ پروژه شاخص و مهم برای افتتاح توسط رئیس جمهور خبرداد و یادآورشد: این ۱۴ پروژه شاخص با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۱۳ هزار و ۷۸۲ نفر را فراهم می کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر