|
کدخبر: 10447

بازار داغ «بازاریابی» در اینستاگرام

این روزها تبلیغات اینستاگرامی در ایران بازار داغی را به خود اختصاص داده‌ و توجه بسیاری از فروشندگان را به سوی خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه «گسترش تجارت» نوشت: در این سبک از تبلیغات آنچه بیش از همه به قیمت تبلیغات اضافه می‌کند، میزان شهرت و تعداد فالوورهای پیج میزبان است. براساس پیگیری‌های گسترش تجارت، هزینه تبلیغات در پیج‌های کم‌فالوور یا دارای فالوور فیک و قلابی به دلیل تعداد بازدید پایین آنها از روزانه ۱۰ هزارتومان شروع می‌شود. در آن سوی ماجرا هرچه یک پیج مشهورتر و پرفالوورتر باشد به قیمت تبلیغات آن نیز اضافه می‌شود، به طوری که در پیج‌های چند میلیونی، هزینه تبلیغات به صورت ساعتی و از پایه ۱۰۰ هزار تومان شروع شده و گاهی به چند ۱۰۰میلیون تومان هم می‌رسد.

تبلیغ از طریق اینفلوئنسر (Influencer)، فصلی تازه در دنیای بازاریابی به شمار می‌آید که به لطف شبکه‌های اجتماعی و رونق گرفتن فعالیت کاربران آغاز شده است. اینفلوئنسرها در واقع افراد مشهور یا تاثیرگذار هستند؛ افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان بسیاری دارند و با توجه به نوع فعالیت‌شان توجه مردم را به خود جلب می‌کنند. اینفلوئنسرها به راحتی می‌توانند پیام خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به دنبال‌کنندگان خود برسانند و آنها را تحت تاثیر بگذارند.

به همین دلیل است که سازمان‌ها بیش از پیش، به اهمیت و قدرت این شیوه جدید بازاریابی ایمان آورده‌اند و برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود به سراغ این دسته از افراد رفته‌‌اند. نگاهی به هزینه تبلیغات در صفحه‌های چهره‌های شناخته شده در سال جاری میلادی نشان می‌دهد که بودجه تبلیغات اینستاگرامی از طریق اینفلوئنسرهای بین‌المللی افزون بر ۵۷۰ میلیون دلار برآورد شده است.

لایک‌های قیمتی

حسین فراهانی، یکی از کاربران ایسنتاگرام که چند باری برای تبلیغ کسب و کار خود به سراغ اکانت‌های پرفالوور رفته، درباره نرخ تبلیغات اینستاگرامی به «گسترش تجارت» می‌گوید: نرخ تبلیغات براساس ساعت یا تعداد نمایش تغییر می‌کند، اما به‌طور کلی نرخ‌ها با تعداد فالوورها تعیین می‌شود. به عنوان نمونه در یک پیج با بیش از ۱۰۰ هزار فالوور نرخ تبلیغات به مدت محدود، به طور متوسط ساعتی از ۱۰۰ هزار تومان به بالا است. علاوه بر این یک نکته دیگر هم وجود دارد؛ اینکه پیج موردنظر بلافاصله پس از تبلیغ شما پست نگذارد و بتوانید لایک‌های بیشتری کسب کنید، پارامتر مهمی است که باعث افزایش نرخ تبلیغات در اینستاگرام می‌شود.

آرش محمودیان از دیگر کاربران اینستاگرامی درباره هزینه تبلیغات در این شبکه اجتماعی به «گسترش تجارت» می‌گوید: اینجا حتی لایک پست‌های تبلیغاتی هم هزینه دارد. در بیشتر پیج‌ها تولید محتوا از جمله متن یا کلیپی که برای تبلیغ به یک پیج پرفالوور می‌دهید، با خودتان است و اکانت‌ها براساس تعداد فالوورهای‌شان قیمتی از ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را برای تبلیغات اعلام می‌کنند. البته هر پست تبلیغی بر اساس میزان فعالیت و بازخورد صفحه میزبان و توافقی که انجام شده، از ۳ تا ۲۴ ساعت یا حتی به صورت دائم در پیج قرار می‌گیرد. وی در ادامه سخنان خود از هزینه تبلیغات در بخش استوری ایسنتاگرام می‌گوید و می‌افزاید: به طور کلی استوری ارزشی ندارد و کمتر دیده شده کسی در این بخش تبلیغات قرار دهد. زیرا با تبلیغات در بخش استوری اینستاگرام نمی‌توان لینکی به اشتراک گذاشت و در صورتی که اکانت مورد نظر فالوورهای زیادی نداشته باشد، تبلیغات در این بخش هزینه‌ بی‌مورد است.

چهره‌ها نان شهرت‌شان را می‌خورند

نسرین طاهرپور، کارشناس بازاریابی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» از کمیت و کیفیت تبلیغات در فضای اینستاگرام سخن می‌گوید: هزینه تبلیغ در بخش استوری چهره‌های مشهور بر اساس تعداد فالوورهای‌شان به طور متوسط بین ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. در این پیج‌ها اگر تبلیغ به صورت عکس باشد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و در صورتی که ویدئو باشد یک تا ۲.۵ میلیون تومان هزینه در بر می‌گیرد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که هرچه تعداد فالوورها واقعی باشد، قیمت تبلیغات بیشتر می‌شود.

طاهرپور همچنین از هزینه‌های جانبی تبلیغات هم سخن به میان می‌آورد و می‌افزاید: بعضی از پیج‌های مشهور برای تبلیغات، علاوه بر هزینه تبلیغ، هزینه‌ای معادل ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان را به عنوان هزینه طراحی و تولید محتوا دریافت می‌کنند که پرداخت آن اجباری است. همچنین هزینه به اشتراک‌گذاری تبلیغات در کانال‌های این افراد بسته به تولید محتوا بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است. البته در این میان موارد استثنا هم وجود دارد و می‌بینیم که افراد شناخته شده گاهی ارقام نجومی بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را برای یک پست تبلیغاتی اعلام می‌کنند که به دلیل بازدید بالای آن از سوی آگهی‌دهنده پذیرفته می‌شود.

وی درباره بازخورد این تبلیغات و صرفه اقتصادی پرداخت چنین هزینه‌هایی می‌گوید: بسیاری از چهره‌های اینستاگرامی پول شهرت‌شان را می‌گیرند و برای آگهی‌دهنده هم واقعا بازخوردهای مثبتی به همراه دارد. هرچند که برخلاف عرف معمول برخی از چهره‌ها پس از چند ساعت آگهی را از روی پیج خود حذف می‌کنند، اما به دلیل تعداد بالای بازدید‌کننده همان چند ساعت هم برای تبلیغ‌دهنده موثر است. برای سفارش تبلیغات هم به طور معمول آگهی‌دهنده از طریق دایرکت سفارش آگهی را به صفحه میزبان ارسال می‌کند. در این مواقع صفحه میزبان بنابر شهرت و میزان اعتبارش با ارسال شماره کارت یا تمام هزینه را پیش از تبلیغات دریافت می‌کند یا نیمی از آن را به صورت پیش‌پرداخت و نیم دیگر را پس از تبلیغ دریافت می‌کند.

بات‌ها به میدان می‌آیند

محمد میرزایی، از دیگر کاربران تلگرامی که خود یکی از پیج‌های پرفالوور ایرانی را در دست دارد، در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» از تبادل تبلیغات در اینستاگرام سخن می‌گوید و می‌افزاید: تبادل تبلیغات بیش از خرید و فروش آن در میان پیج‌های تجاری رواج دارد.

این شیوه هرچند از نظر اقتصادی برای کسب و کارهای فعال در این فضا به صرفه‌تر است، اما به دلیل آنکه بیشتر این پیج‌ها محل کسب و کار مشخصی ندارند، همکاری با آنها کمی ریسک دارد. زیرا در صورتی که پیج مقابل به تعهداتش عمل نکند یا در جلب مشتری برای دیگری عملکرد ضعیفی داشته باشد، نمی‌توان پیگیری چندانی به عمل آورد. میرزایی به هزینه تبلیغات اینستاگرامی هم اشاره‌ای دارد و می‌گوید: بیشتر کاربران برای تبلیغات به سراغ پیج‌هایی با چند میلیون کاربر می‌روند که هزینه تبلیغات در آنها متفاوت است. به عنوان نمونه یکی از پیج‌های اینستاگرامی با بیش از ۵ میلیون کاربر، برای هر تبلیغ ۲۵ هزار تومان دریافت می‌کند، اما در فاصله ۱۰ دقیقه یا کمتر به سراغ تبلیغ بعدی می‌رود و گاهی هم بعد از ۲۴ ساعت تبلیغ را از روی پیج خود پاک می‌کند. البته برخی از پیج‌ها برای آنکه هزینه تبلیغات مناسب‌تر تمام شود و مشتری بیشتری جلب کنند، پکیج‌هایی با تعداد متفاوت تکرار در روز، هفته و ماه ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه پیجی با بیش از یک میلیون فالوور پکیجی به عنوان ۴۰ بار تبلیغ در ۲۴ساعت، ۴۰۰ هزار تومان و ۱۰۰ بار تبلیغ در ۲۴ ساعت، ۸۰۰ هزار تومان ارائه می‌دهد.

وی همچنین به پیج‌هایی اشاره می‌کند که فقط به منظور تبلیغات ایجاد شده‌اند و گاهی تعداد فالوورهای آنها به میلیون‌ها نفر می‌رسد و می‌افزاید: اگر در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، به طور قطع بارها با پیج‌های تبلیغاتی چند میلیونی مواجه شده‌اید و از تعداد بالای دنبال‌کنندگان آنها تعجب کرده‌اید. چند میلیون فالوور شاید برای صفحه افراد مشهور و شناخته شده عادی باشد، اما برای یک پیج تبلیغاتی چنین آمار و ارقامی منطقی نیست. این دسته از صفحه‌ها با کمک بات‌های نرم‌افزاری فالوورهای قلابی می‌سازند یا افرادی را که پیج پابلیک (قابل مشاهده برای همه) دارند، بدون اطلاع خودشان به آمار فالوورها اضافه می‌کنند. نکته مهم آن است که بر اساس قوانین اینستاگرام، استفاده از ربات‌ برای خرید و فروش فالوور کاری غیرقانونی نیست و با وجود آنکه کار چندان موجهی نیست، اما فصلی تازه را در دنیای رقابت‌های اینستاگرامی آغاز کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها