|
کدخبر: 103696

چرا نمی‌توان به توسعه تجارت امید داشت؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به دلیل تحریم‌های بانکی اساسا درآمدهای ارزی کشور بسیار تقلیل یافته و دولت از نظر تامین ارز برای تهیه مواد اولیه و تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه است، بنابراین نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی بیش از گذشته حس می‌شود.

تجارت چرا نمی‌توان به توسعه تجارت امید داشت؟

حسین سلاح‌ورزی در خصوص تشکیل شورای تجارت خارجی گفت: اساسا در کشور ما کمیته، شورا و مجامع متعدد و متکسری وجود دارد، اما تشکیل این شوراها به میزان اثرگذاری آن وابسته است، هرچند که ما در تشکیل چنین مجامعی خیلی موفق عمل نکرده‌ایم.

حسین-سلاح-ورزی

وی ادامه کرد: اما به هرحال اکوسیستم کسب‌وکار کشور با موانع و مشکلات مضمن تاریخی دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمانی که محیط این کسب و کارها متعادل نشود، نمی‌توانیم امید چندانی به توسعه تجارت داشته باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امسال نیز وضعیت اقتصادی کشور با طیف گسترده‌ای از محدودیت‌ها و محرومیت‌های غیرمعمول مواجه است و درحالی که از قبل مشکلات تحریم‌های بین‌المللی وجود داشته و اکنون نیز محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا و بسته شدن مرزها نیز به آن اضافه شده است. و به دلیل تحریم‌های بانکی اساسا درآمدهای ارزی کشور بسیار تقلیل یافته و دولت از نظر تامین ارز برای تهیه مواد اولیه و تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه است. بنابراین نیاز به توسعه صادرات غیرنفتی بیش از گذشته حس می‌شود. لذا مهم‌ترین استراتژی برنامه اقتصاد کشور در سال ۹۹ باید توسعه صادرات غیر نفتی با تاکید بر صادرات به کشورهای پیرامونی باشد.

سلاح‌ورزی هدف از تشکیل شورای توسعه تجارت را تقویت توسعه صادرات و تسهیل فرآیندهای مرتبط با صادرات بیان کرد و گفت: هدف این شورا کمک به افزایش حجم صادرات، تحریک تقاضا و تامین نیازهای ارزی کشور است و امیدواریم تشکیل این شورا بتواند گام موثری در این هدف باشد.

وی درخصوص ارزیابی چشم‌انداز تجارت کشور نیز گفت: بیش از ۵۰ درصد تجارت خارجی و صادرات ما درسال گذشته با کشورهای خارجی و همسایه بوده و با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها درحوزه صادرات غیرنفتی نسبتا خوب عمل کرده‌ایم و عمده نیازهای ارزی کشور نیز از این طریق تامین شده است. لذا به شرطی که موانع داخلی برطرف شود ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات وجود دارد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها