|
کدخبر: 102212

چرا تراز تجارت کشور منفی شد؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه ویروس کرونا و شرایط حاکم بر مرزها عامل موثر بر کاهش صادرات است، گفت: با بازگشایی مرزها پیش‌بینی می‌شود شرایط به حالت عادی بازگردد.

تجارت چرا تراز تجارت کشور منفی شد؟

محمد لاهوتی درباره دلایل تراز منفی تجارت در دو ماهه ابتدای امسال و کاهش صادرات، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا، تقریبا تمام مرزهای عراق، افغانستان، ترکیه به روی کالاهای ایرانی از اواسط اسفند سال ۹۸ و همچنین فروردین ۹۹ به روی کالاهای ایرانی بسته شد.

محمد-لاهوتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: همچنین صادرات از طریق لنج به امارات متوقف شد و فقط کالا از طریق کشتی به این کشور منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات ایران به کشورهای عراق، افغانستان، امارات و چین است، بیان کرد: لذا با بسته بودن تقریبی مرزهای عراق، افغانستان، عمده تجارت ما در ماه‌های اخیر به کشور چین صورت می‌گرفت.

لاهوتی با تاکید بر اینکه در این شرایط افت صادرات کاملا قابل پیش‌بینی بود، بیان کرد: شرایط حاکم بر مرزها پس از شیوع ویروس کرونا، تجارت در دنیا را کند کرده است.

وی با اشاره به اپیدمی ویروس کرونا در سطح جهان اظهارکرد: این موضوع تجارت در سطح دنیا را تحت تاثیر قرار داده و از آنجا که بازارهای صادراتی کشورمان محدود است در نتیجه اثرات کرونا بر روی تجارت کشورمان بیشتر محسوس بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به رشد ۶۰ درصدی صادرات در اردیبهشت امسال نسبت فروردین گفت: از ابتدای خردادماه تقریبا تمام مرزهای کشورهای هدف صادراتی ما بجز مرز زمینی ترکیه و مرزهای ترکمنستان که در چند روز آینده باز خواهد شد، بقیه مرزها باز است.

وی افزود: رشد صادرات در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین هم در نتیجه بازگشایی مرزها بوده است و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند رشد صادرات در خرداد ماه را نیز شاهد باشیم.

لاهوتی با اشاره اقدامات انجام شده برای مبارزه با ویروس کرونا و پروتکل‌های بهداشتی، اظهارکرد: تطبیق دادن کشورها با شرایط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند تجارت را بهبود می‌بخشد و پیش‌بینی می‌شود که صادرات کشور در ۶ ماهه دوم سال افزایش یابد.

وی گفت: اگرچه جبران عقب‌ماندگی سخت است اما امیدواریم با بازشدن مرزها و رعایت سخت‌گیرانه پروتکل‌های بهداشتی در مرزها صادرات در سال ۹۹ به میزان صادرات سال ۹۸ برسد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها