|
کدخبر: 313733

نوار غزه/آتش بس/قطر

جدید ترین جزئیات آتش بس در غزه

اعلام خبر دستیابی به یک آتش بس موقت ۴ روزه میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین توجه محافل بین المللی را به خود جلب کرده است.

بین‌الملل جدید ترین جزئیات آتش بس در غزه

شاید بتوان گفت خبر دستیابی به توافق آتش بس موقت در نوار غزه مهم‌ترین خبر ساعات گذشته و بلکه روزهای گذشته به شمار می‌رود. با وجود آنکه طرف‌های فلسطینی و صهیونیست این خبر را تأیید کرده اند باید دید اشغالگران متجاوز تا چه حد به آتش بس اعلام شده پایبند هستند.

حماس: به آتش‌بس انسانی ۴ روزه دست یافتیم

بامداد امروز بود که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از دست‌یابی به توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت که طی این مدت، درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: بعد از مذاکرات سخت و پیچیده طی روزهای طولانی گذشته ما اعلام می‌کنیم که به توافق آتش بس انسانی چهار روزه دست یافتیم که با تلاش‌های گسترده قطر و مصر به سرانجام رسید.

به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن ۵۰ تن از بازداشتی‌های رژیم اشغالگر که زنان و کودکان هستند، در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد.

همچنین همه تحرکات هواپیماهای اشغالگران در جنوب غزه به مدت چهار روز متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق اشغالگران متعهد می‌شوند که به هیچ کسی در همه مناطق نوار غزه متعرض نشوند و تردد آزاد انسان‌ها از شمال به جنوب از طریق خیابان صلاح الدین تضمین شود.

بندهای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بر اساس دورنمای مقاومت و مطالبات مشخص مبنی بر خدمت به مردم و تقویت مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران نوشته شده است.

حماس در این بیانیه تاکید کرد: علی رغم این آتش‌بس ما اعلام می‌کنیم که دستمان روی ماشه سلاح است و گردان‌های عزالدین قسام در کمین اشغالگران نشسته‌اند تا از ملت فلسطین و آرمان آن در برابر متجاوزان دفاع کنند.

پیش از آن نیز دو منبع مرتبط با مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی گفته بودند که توافق آتش‌بس شامل یک آتش‌بس موقت پنج روزه است که در ادامه، آتش‌بس جامع و توقف درگیری‌ها را نیز شامل می‌شود.

بنیامین-نتانیاهو

نتانیاهو آزادی اسرای اسرائیلی را تأیید کرد

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی درباره آتش بس در غزه اعلام کرد که صلیب سرخ با اسرایی که آزاد نخواهند شد، ملاقات خواهد کرد.

نتانیاهو با تأیید آزادی اسرا گفت که اسرا در چندین مرحله آزاد خواهند شد. وی همچنین افزود که کابینه اسرائیل امشب با تصمیم سختی مواجه بود اما این تصمیم درست بود، با این حال جنگ ادامه دارد و تا تحقق تمامی اهدافمان به آن ادامه می‌دهیم!

ساعاتی پیش از این نتانیاهو در سخنانی اعلام کرده بود که مذاکرات تبادل اسیران میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس پیشرفت داشته است.

پیش از آن نیز یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از نزدیک‌بودن انعقاد توافق تبادل اسیران خبر داده بود و با اشاره ضمنی به ناچاربودن صهیونیست‌ها به قبول شرایط مطرح‌شده از سوی مقاومت فلسطین گفت: باید تصمیمات سخت و مهمی بگیریم.

بالاگرفتن اختلافات داخلی در تل آویو بر سر مبادله اسرا و آتش‌بس

اختلافات در تل آویو بر سر آتش بس در جنگ غزه بالا گرفته بود و ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بعد از جدی شدن ماجرای تبادل اسرا با این توافق مخالفت کرد.

در جدیدترین اختلاف درونی در تل آویو بر سر آتش بس در جنگ غزه وزیر افراطی کابینه نتانیاهو با توافق برای تبادل اسرا مخالفت کرد.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بعد از جدی شدن ماجرای تبادل اسرا گفت: «بسیار ناراحتم چون آن‌ها (اشاره به کابینه جنگ) درحال حاضر دارند درباره یک معامله صحبت می‌کنند. ما یک‌بار دیگر شاهد تفرقه هستیم. آنها دوباره دارند حقیقت را از ما پنهان می‌کنند و یکبار دیگر ما را نادیده می‌گیرند.

اعلام جزئیات توافق آتش‌بس غزه از سوی دفتر نتانیاهو

شبکه الجزیره گزارش داد که دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی جزئیاتی از توافق آتش بس را اعلام کرد.

براساس بیانیه دفتر نتانیاهو، کابینه به توافقی که آزادی برخی از اسرا در غزه را تضمین می‌کند، رأی مثبت داد. همچنین قرار است ۵۰ زن و کودک اسرائیلی ظرف ۴ روز آزاد شوند و طی آن درگیری‌ها در غزه متوقف می‌شود.

توافق آتش بس همچنین شامل ورود صدها کامیون کمک‌های بشردوستانه، امدادی، پزشکی و سوختی به تمام مناطق نوار غزه بدون استثنا است.

این توافق دربرگیرنده «توقف تمامی اقدامات نظامی ارتش اسرائیل در تمام مناطق نوار غزه و توقف حرکت خودروهای نظامی در غزه است».

گفته شده است که همه وزرای کابینه نتانیاهو به جز ۳ وزیر تندرو از این توافق حمایت کردند.

آمریکا در نخستین واکنش به آتش بس غزه جزئیات آن را اعلام کرد

یک مقام دولتی در آمریکا به توافق آتش بس در غزه واکنش نشان داد و جزئیاتی از آن را اعلام کرد.

این مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشد گفت که توافق آتش بس بر سر مرحله اول یعنی تبادل زندانیان دو طرف درگیری در غزه است.

به گفته این مقام آمریکایی از جمله کسانی که در مرحله اول توافق قرار است آزاد شوند دو زن و یک کودک آمریکایی هستند.

این مقام آمریکایی در ادامه درباره جزئیات توافق آتش بس در غزه گفت: اعلام رسمی مبادله زندانیان پس از دریافت پاسخ تل آویو از طریق کشور قطر انجام خواهد شد. روند اجرایی مبادله اسرا ۲۴ ساعت پس از اعلام رسمی توافق آغاز می‌شود و احتمالاً صبح پنجشنبه مبادله اسرا آغاز می‌شود.

وی گفت: در صورت پیشرفت در مرحله دوم توافق امکان تمدید مدت آتش بس وجود دارد. همچنین دولت آمریکا به کار بر روی مراحل بعدی توافق تا زمان آزادی همه گروگان‌ها ادامه خواهد داد.

دولت-قطر

وزارت خارجه قطر: زمان آغاز آتش‌بس طی ۲۴ ساعت آینده اعلام می‌شود

وزارت خارجه قطر به عنوان یکی از میانجی‌های ناظر بر روند توافق در غزه بیانیه‌ای را در خصوص دستیابی به این آتش‌بس منتشر کرد. بر اساس این بیانیه ۱۵۰ اسیر فلسطینی شامل زنان و کودکان زیر سن قانونی در برابر آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی از غزه آزاد خواهند شد.

این بیانیه تاکید کرده است که تعداد اسرای تبادل شده در مراحل آینده از اجرای توافق افزایش پیدا خواهد کرد.

وزارت خارجه قطر همچنین اعلام کرد که در طول مدت آتش بس اجازه ورود تعداد زیادی از کمک‌های امدادی از جمله سوخت برای تأمین نیازهای انسانی به نوار غزه داده خواهد شد.

این بیانیه ضمن اعلام اینکه زمان آغاز آتش‌بس طی ۲۴ ساعت آینده اعلام می‌شود، از ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش و جلوگیری از خونریزی و حفظ جان انسان‌های بی‌گناه خبر داد.

بایدن-نتانیاهو

استقبال «بایدن» از توافق آتش‌بس در نوار غزه

رئیس‌جمهور و دولت آمریکا که در چند هفته اخیر همراه با رژیم صهیونیستی به‌شدت با توقف جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس موقت مخالفت می‌کردند اعلام کرد که از توافق بین حماس و اسرائیل حمایت می‌کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از توافق آتش‌بس موقت بین رژیم صهیونیستی و حماس اعلام کرد «من از توافقنامه آزادی گروگان‌ها استقبال می‌کنم و از «شیخ تمیم»، امیر قطر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای رهبری و مدیریت قاطع و مشارکت آنها در دستیابی به این توافق تشکر می کنم».

بایدن گفت: از تعهد نتانیاهو و دولتش برای حمایت از آتش بس طولانی برای تضمین اجرای کامل توافق و ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه قدردانی می‌کنم!

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: مهم است که تمام جنبه‌های این توافق به طور کامل اجرا شود و من با رهبران در تماس خواهم بود تا اطمینان حاصل کنم که این توافق به‌درستی اجرا می‌شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها