|
کدخبر: 311394 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

اسرائیل بر تشدید حملات پافشاری می کند / مقاومت نتیجه مثبت خواهد داشت

درگیری ها میان غزه و اسرائیل، وارد مرحله جدید تری شده است و همانطور که مشاهده می شود، رژیم صهیونیستی با نفوذ از زمین و دریا، قصد دارد فشارهای بیشتری را بر نیروهای مقاومت و مردم فلسطین قرار دهد.

بین‌الملل اسرائیل بر تشدید حملات پافشاری می کند / مقاومت نتیجه مثبت خواهد داشت

جنگ اسرائیل و غزه وارد مرحله جدیدی شده است و شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی، حملات زمینی را آغاز کرده و این جنگ علاوه بر زمین به دریا هم کشیده شده است. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هدفی به جز نابودی حماس ندارد و همینطور حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده که هدف این جنگ نابودی اسرائیل خواهد بود.

کارشناسان بین‌الملل نظرات زیادی را در ارتباط با جنگ غزه مطرح کرده‌اند و به گفته آن ها، نتانیاهو دچار یک شک و تردید شده است. نتانیاهو بارها سابقه شکست از حماس را تجربه کرده و این بار چندان علاقه‌ای ندارد که در این جنگ هم شکست بخورد. کشورهای بسیاری از اسرائیل حمایت کرده‌اند اما با این وجود، نیروهای مقاوت توانسته اند، اسرائیلی هارا شگفت زده کنند و روحیه آن هارا برهم بزنند.

جنگ-غزه

حساسیت اسرائیل بر روی اتباع خود

زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تحولات جدید غزه به گسترش نیوز گفت: اسرائیل به واسطه مسائل امنیتی و تبلیغاتی که در کشورهای منطقه و بعد از پیروزی هایی که در منطقه و با جنگ با اعراب در سال ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳داشت یک عظمتی از خود ساخت و خود را شکست ناپذیر معرفی کرد. باید گفت که پیروزی حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۰ سبب شد تا این عظمت شکسته شود.

اصفهانی ادامه داد: در هر دوره از تاریخ، متوجه شده‌ایم که اسرائیل بر روی تبعه‌های خود، حساسیت بسیار بالایی دارد و چنین چیزی در بحث مبادله اسرای فلسطینی با حزب الله لبنان یا حماس قابل مشاهده بود و شاهد آن بودیم که اسرائیل برای تبادل اسرا، چه حساسیت هایی را از خود نشان داد.

زهیر-اصفهانی

وی گفت: اما در زمینه اتفاقات اخیر، باتوجه به اینکه بسیاری از کارشناسان بین‌الملل، این براورد را داشتند که چرا با گذشت ۳ هفته، اسرائیل هنوز حمله هایی که وعده آن را داده بود عملی نکرده، چنین چیزی اشتباه است. شما در عملیات سرب گداخته در سال ۲۰۰۸ که در ماه نوامبر انجام شد و حدود ۲۲ روز طول کشید، اسرائیل ۲۰هزار نیروی نظامی را برای حمله به غزه آماده کرد. اما درحال‌حاضر ما شاهد آن هستیم که بیش از ۳۶۰ هزار نیروی ارتش و حدود ۱۴۰ هزار نیروی ذخیره وجود دارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: حتی در سرزمین‌های اشغالی، شاهد هستیم که اساتید دانشگاه ها، دکترها و مهندسین را برای خدمت در جنگ احضار کردند. چنین موضوعی، نشان دهنده آن است که اسرائیل به شدت، بر تشدید حملات اسرار دارد. اما نکته‌ای که تاکنون سبب شده، تا این حملات گسترده دیر تر انجام شود و بخشی از آن به صورت محدود تر صورت گیرد، اختلاف شدید در میان کابینه جنگ اسرائیل بود. ما مشاهده کرده‌ایم که در سال‌های گذشته، نتانیاهو، هر زمان که در مسائل سیاسی دچار تنگنا می‌شد، یک عملیات نظامی را انجام می‌داد.

نگرانی نتانیاهو از آینده جنگ

اصفهانی گفت: این ماجرا، درست است که برعکس انجام شده اما برای اسرائیل بسیار گران تموم شده است. دلیل چنین موضوعی این است که، اسرائیل تلفات انسانی بسیاری را در این جنگ داشته است. نکته‌ای که برای نخست وزیر اسرائیل اهمیت داشته و نتانیاهو را دچار تردید کرده این است که نسبت به آینده جنگ، شک‌های بسیاری دارد. حتی تا چند روز گذشته، تاکید داشت که برای حملات زمینی باید تمام اعضا و کابینه موافق چنین امری باشند. نتانیاهو در چند ماه گذشته، به دلیل کودتایی که در کشورش اتفاق افتاد، یک احساس ضعف و نگرانی دارد و می‌خواهد درصورتی که در حملات پیش رو دچار شکست شود، چنین اتفاقی گریبان گیر او نباشد.

غزه

وی افزود: علی رغم حمله اسرائیل در سال ۲۰۰۸، رژیم صهیونیستی نتوانست حماس را شکست دهد و چنین موضوعی سبب شده است تا نتانیاهو نسبت به آینده این جنگ احساس شک و تردید داشته باشد. حملاتی که در اسرائیل صورت گرفت، نشان از ضعف این کشور دارد. در طول این ۳ هفته شاهد آن بودیم که امریکا با کمک‌های بسیاری که به اسرائیل کرد، سعی بر این داشت تا ضعف این رژیم را بپوشاند. نکته‌ای که درحال‌حاضر مشاهده می‌شود، این است که حمله اسرائیل آینده مبهمی را در ذهن تمام افراد متصور کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: این نکته را باید گفت که حماس هیچ وقت از بین نخواهد رفت و بیشتر از آنکه یک گروه باشد، یک عقیده و نماد آرمانی را دنبال می‌کند. غزه هم برخلاف آنچه در ظاهر دیده می‌شود، بر اساس نبرد نا متقارن طراحی شده و بیش از آنکه در رو باشند در زیر قرار گرفته‌اند. حماس نشان داد که در ۱۴ سال گذشته سیاست بسیار زیرکانه‌ای به خرج داده است. حماس سیاست هایی را نشان داد که حمایتگر و مشوق وضعیت اقتصادی به خصوص حضور مردم فلسطین در بازار کار اسرائیل بود. به گونه‌ای که درآمد یک کارگر فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی به طور ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد.

اصفهانی افزود: درحال‌حاضر حماس نشان داد که این سیاسیت بسیار زیرکانه بود و با این اقدام اسرائیل را دچار فریب کرده است. در خصوص این حمله، باتوجه به آنکه وضعیت غزه مانند یک پازل چیده نشده است، در روزهای ابتدایی حمله زمینی، اسرائیل سعی بر این دارد که سیاست حمله محدود و گام به گام را عملیاتی کند. رژیم صهیونیستی به شدت از این موضوع ترس دارد که با چه تاکتیک هایی از سوی حماس مواجه خواهد شد و به همین علت سعی بر این دارد که روش حمله گام به گام را عملیاتی کند.

ویرانی-جنگ

وی گفت: یک نکته که بسیار باید به آن توجه داشت این است که فرآیند این جنگ یک روند فرسایشی خواهد داشت. یعنی ممکن است چندماه طول بکشد و چنین موضوعی به شدت منافعی را برای ۲ طرف خواهد داشت و در روزها و ماه‌های آینده، خود را مشان خواهد داد. به خصوص آنکه مردم اسرائیل که در سرزمین‌های اشغالی هستند، نشان دادند که نسبت به مسائل جنگ بسیار وحشت دارند. چنین مطلبی در جنگ‌های ۲۲ روزه با حزب الله، خود را نشان داد که بر افکار عمومی چه تاثیری گذاشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اسرائیل ترس‌های زیادی دارد و یکی از آنها این است که این امکان وجود دارد از چند جبهه مورد حمله قرار گیرد و چنین امری، اسرائیل را در تنگنا قرار می‌دهد. درکل صفحه شطرنج سیاسی و نظامی فلسطین به شدت شاهد لحظه‌های حیاتی است و آینده نشان خواهد داد که سیاسیت مقاومت همواره نتیجه مثبت خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها