|
کدخبر: 310871 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

چراغ سبز بایدن به نتانیاهو / صدور فرمان آتش بس حداقل اقدام ممکن است

ظهره وند گفت: بایدن در دیدار با نتانیاهو، چک سفید خود را داد و درواقع چراغ سبز خود را درباره عملیات علیه غیر نظامیان نشان داد.

بین‌الملل چراغ سبز بایدن به نتانیاهو / صدور فرمان آتش بس حداقل اقدام ممکن است

جنگ جدی اسرائیل و غزه با عملیات طوفان الاقصی آغاز شد و حماس توانست با یک حمله غافلگیر کننده، تمام سیستم‌های امنیتی و اقتصادی اسرائیل را بهم بریزد. از آن طرف، رژیم صهیونیستی، پاسخ این حمله را داد و کشتارهای بیشماری را به بار آورد. هزاران کودک بی‌گناه در پاسخ‌های رژیم صهیونیستی کشته شدند و همچنین ساختمان‌های بسیاری تخریب شد. تعداد بالای کشته‌ها زنان و کودکان بی‌گناهی بودند که درواقع دخالتی در جنگ نداشتند و غیر نظامی محسوب می‌شوند.

در همه جای دنیا، کشتار غیر نظامیان از سوی سازمان ملل محکوم است و اسرائیل در این جنایتی که به بار آورد پاسخ قانع کننده‌ای نداد. اکنون که جنگ به مرحله حساس رسیده و درگیری‌ها میان ۲ گروه شدت گرفته است، زمزمه هایی از تبادل اسرا به گوش می‌رسد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالت متحده، اعلام کرده است که در صورت آزادی اسرا، فرمان آتش بس صادر خواهد شد.

جنگ-غزه

چک سفید بایدن به اسرائیل

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارتباط با بحث آزادی اسرای جنگ فلسطین و اسرائیل و آتش بس احتمالی به گسترش نیوز گفت: موضوع آتش بس که امریکایی‌ها اعلام کرده اند، باتوجه به مواضعی که آقای بایدن در سفیر اخیر خود به تلاویو گرفت، نشان می‌دهد که کاملا دست پاچه و نگران شده‌اند. آقای بایدن در دیدار با نتانیاهو، چک سفید خود را داد و درواقع چراغ سبز خود را درباره عملیات علیه غیر نظامیان نشان داد.

ظهره وند ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که بیش از ۱۴هزار منزل مسکونی در غزه ویران شده و اگر اسرائیلی‌ها وحشت نداشتند از اینکه در عملیات زمینی با مشکل مواجه نشوند، اکنون عملیات نظامی خود را اجرایی می‌کردند. بنابراین باید گفت آقای بایدن باید نسبت به این چراغ سبز، پاسخگو باشد. از سویی بایدن درخواست بودجه چند میلیارد دلاری برای کمک به اسرائیل از کنگره کرده است. هرچند که وضع کنگره امریکا درحال‌حاضر مشخص نیست؛ که اگر یک دست بودند، چنین بودجه‌ای را تصویب می‌کردند.

ابوالفضل-زهره وند

وی افزود: از سوی دیگر امریکا اعلام کرده است که می‌خواهیم ۲۰ میلیون دلار در غالب مواد غذایی کمک رسانی کنیم. چنین امری، یک بازی سیاسی محسوب می‌شود که رئیس‌جمهوری امریکا آن را راه‌اندازی کرده است. بایدن باید در مقابل این اقدامات و نشان دادن چراغ سبز به اسرائیل برای حمله به غزه پاسخگو باشد. صدور فرمان آتش بس، حداقل اقدامی است که بایدن می‌تواند برای توقف کشتار غیر نظامیان صادر کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بایدن نباید صدور فرمان آتش بس را به زمان تبادل اسرا موکول کند و باید هرچه زودتر این اقدام را انجام دهد. به دلیل آنکه تبادل اسرا فرآیند خاص خود را دارد و ممکن است تا آن زمان، بسیاری از غیر نظامیان دیگر نیز کشته شوند. چنین امری نشان دهنده این موضوع است که آدرس غلط از سوی بایدن داده می‌شود و همچنین با موکول کردن صدور فرمان آتش بس به هنگام تبادل اسرا، قصد خرید زمان را دارند. درواقع قصد دارند با خرید زمان، کم‌ترین امتیاز را به حماس داده تا بتوانند امتیاز بیشتری دریافت کنند.

غزه

حماس آمادگی کامل دارد

وی گفت: باید گفت که قطعا، حماس زیر بار چنین مسئله‌ای نخواهد رفت و درواقع حماس آمادگی دارد تا با نیروی زمینی رژیم صهیونیستی مواجه شده و اقدامات لازم را انجام دهد. باید اضافه کرد که درحال‌حاضر، ارتش رژیم صهیونیستی جرات این را ندارد که وارد عملیات زمینی شود و در موضع ضعف قرار گرفته است. ارتش اسرائیل در موضع قوت نیست و چنین موضوعی را می‌داند. آنها در موضع قوت نیستند که آنطور مانور نظامی و همچنین بازی رسانه‌ای به راه انداخته‌اند.

ظهره وند خاطرنشان کرد: اما به نظر بنده با کشتاری که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داده است، می‌تواند این مقدمه را برایشان فراهم کند که امتیاز لازم را از حماس بگیرند که به عقیده بنده، سخت در اشتباه هستند. هرچه زودتر می‌توانستند چنین موضوعی را جمع کرده و از روی نتانیاهو رد شوند، شاید چنین اتفاقی به منافع و مسائل نا مشروعشان نزدیک تر بود. اما درحال‌حاضر، آنطور که از شواهد مشخص است، رژیم صهیونیستی قصد دارد فشار را بر روی حماس و مردم غزه حفظ کنند و کم‌ترین امتیاز را داده و بیشترین امتیاز مورد نظر را به‌دست آورند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: بخشی از گروگان هایی که در اختیار حماس وجود دارند، امریکایی یهودی هستند که چنین موضوعی، برای اسرائیل و امریکا فشارهایی را به وجود آورده است. نتانیاهو در داخل رژیم صهیونیستی و بایدن در ایالت متحده، باید بحث آزادی گروگان‌ها و آتش بس را مورد توجه قرار دهند. ضمن آنکه حماس قرار نیست تعدا ۲۰۰ اسیری که در اختیار دارد را با تعداد محدود اسیری که در دستان رژیم صهیونیستی دارد معاوضه کند و قطعا امتیاز بیشتری را می‌خواهد. کل اسرایی که در اسرائیل هستند باید آزاد شوند و این یکی از نکاتی است که اگر موافقت کنند باید چنین چیزی در دستورکار قرار گیرد.

فلسطین

وی گفت: باید گفت که رژیم صهیونیستی، یک وحشی گری را در مقابل عملیات طوفان الاقصی از خود نشان داد؛ درصورتی که می‌توانست یک موضع دیگری داشته باشد و واکنش دیگری از خود نشان دهد. همانطور که مشاهده کردید، غزه را برای ساکنان تبدیل به جهنم کردند. نکته دیگر آنکه، چنین موضوعی قطعا پیامدهای خود را خواهد داشت و تمام آن به نوع رفتار نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برخواهد گشت. اگر رژیم صهیونیستی عملیات زمینی را آغاز کند، باید گفت چیزی تحت عنوان اسرائیل نخواهیم داشت. دلیل این امر این است که کل منطقه وارد یک فاز جدیدی خواهد شد که خروجی آن نابودی اسرائیل خواهد بود.

ظهره وند در پایان گفت: اگر چنانچه امریکایی‌ها در این زمانی که گرفته اند، وارد اتفاقی شوند که بتوانند شرایط را جبران کنند، ممکن است فضا باز شود و ترک مخاصمه صورت گیرد. امریکا و اسرائیل در سردرگمی قرار گرفته‌اند و باید به دلیل کشته‌های غیر نظامیان پاسخ دهند. چراکه این کشتارها، جنایت عله بشریت به حساب می‌آید. آنها در بد مخمصه‌ای افتاده‌اند و این موضوع برایشان مانند یک اره ۲ سر شده است. هم عملیات نظامی و هم امتیاز دهی برای اسرا برایشان دردسرساز شده است. در دهایت باید گفت انتخاب امریکا و اسرائیل بین بد و بدتر است و باید دید کدام را انتخاب خواهند کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها