|
کدخبر: 307213

دیدارهای رئیسی در اولین روز سفر به نیویورک

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز اول سفر خود به نیویورک علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های امریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی ایالات متحده و اعضای هیات امنای جامعه شیعیان این کشور، با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

بین‌الملل دیدارهای رئیسی در اولین روز سفر به نیویورک

سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی عازم نیویورک در ایالات متحده امریکا شد.

اهداف سفر رئیسی به نیویورک

رئیس دولت سیزدهم پیش از عزیمت به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند، اظهار کرد: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه که اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.

رئیسی صبح ۲۷ شهریور به وقت محلی به نیویورک رسید و در بدو ورود به امریکا و در فرودگاه «جان اف. کندی» درباره هدفش در این سفر گفت: ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی و فساد حرف برای گفتن دارد. امیدوارم به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه‌ را که اقتضای این نمایندگی است، بیان کنم.

دیدار با مدیران رسانه‌های امریکایی

نخستین برنامه رئیس قوه مجریه در روز اول این سفر دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های امریکایی بود. رئیسی در این دیدار با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات امریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های امریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق‌اید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

دیدار-آمریکا

وی همچنین عنوان کرد: «عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و بی‌توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندان در روز ۲۵ شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.»

در این نشست مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، نیوزویک، پولیتیکو و رویترز سوالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونسیتی و ادعای فروش سلاح به روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین مطرح کردند و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم به سوالات آنان پاسخ گفت.

ظهر دوشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر، رئیسی در دیدار «زوران میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.

در این دیدار رئیسی، دوران تحمیل نظرات و خواست‌ها بر ملت‌ها را پایان‌یافته دانست و با تاکید بر مقابله با چنین جریانی، تصریح کرد: چرا امریکا و اروپایی که خودشان صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، جلوی بهره‌مندی سایر کشورها از آن را می‌گیرند؟ جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دستاوردهای قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه کشاورزی، صنعت و پزشکی داشته باشد و در همین راستا ما سال گذشته توانستیم با رادیو داروها یک‌میلیون بیمار را مداوا کنیم.

رئیسی-کرواسی

رئیس‌جمهور کرواسی هم در این دیدار با اشاره به عضویت کشورش در پیمان ناتو و اتحادیه اروپا تاکید کرد: با این وجود همواره تلاش‌مان بر این بوده که سیاست‌های مستقل اتخاذ و از آن پیروی کنیم.

پس از آن رئیسی در مقر سازمان ملل با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار کرد و همسایگی دو کشور از طریق دریای خزر و عضویت در سازمان شانگهای را بستر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: افزایش تبادل کالا بین ایران و قزاقستان چه از طریق دریا و چه از طریق راه‌آهن به نفع دو ملت و کشورهای منطقه است و باید گام‌های موثرتری برای تسریع در تحقق این هدف برداشته شود.

رئیسی-قزاقستان

همچنین رئیس‌جمهور قزاقستان در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور، ایران را شریکی راهبردی و دوستی صمیمی برای قزاقستان دانست و با استقبال از افزایش تبادل کالا بین دو کشور، به ظرفیت‌های بسیار مناسب ترانزیتی ایران اشاره و علاقمندی کشورش را برای تسریع در اجرایی شدن توافقات دو کشور اعلام کرد.

دیدار و گفت‌وگو با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر دیگر برنامه رئیسی در روز اول سفرش به نیویورک بود و در این دیدار طرفین با تاکید بر ارتقای روابط میان دو کشور و اشاره به تسریع پیشبرد اهداف مشترک، بر گسترش سطح همکاری‌ها و توسعه روابط در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی تأکید کردند.

رئیسی-الجزایر

بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی رئیس قوه مجریه در دیدار «صادیر جپاروف» رئیس‌جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات ایران و قرقیزستان، تاخیر در تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور را از جمله این موانع دانست و فعال شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.

رئیس‌جمهور قرقیزستان هم با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط دارند از عدم گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران و بیشکک ابراز تأسف کرد و گفت: با تکمیل کریدور چین-آسیای میانه-ایران و همچنین توسعه بسترهای ارتباط ریلی کشورهای آسیای میانه با مناطقی مثل بندرعباس در ایران، می‌توان مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را گسترش داد.

رئیسی-قرقیزستان

نشست با اندیشمندان و شیعیان امریکایی

پس از آن رئیسی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی امریکا دیدار و گفت‌وگو و در این دیدار تصریح کرد: امریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که امریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

رئیس دولت سیزدهم در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با «برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی»، «سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند» و گفت: «در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و امریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟»

رئیسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره جنگ اوکراین، «ادعای در اختیار قرار دادن سلاح از طرف ایران به روسیه را عاری از حقیقت دانست» و تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما مالیات مردم امریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود.

پس از آن جمعی از اعضای هیات امنای جامعه شیعیان امریکا با حضور در هتل محل اقامت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیسی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌ها با سازمان شیعیان امریکا، به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی، پزشکی، بهداشتی و فرهنگی از هئیت امنای آن خواست با برنامه‌ریزی دقیق، هم همبستگی و انسجام در میان جامعه مسلمان امریکا را رقم بزنند و هم با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران، سطح کیفی اقدامات و خدمات خود را ارتقا دهند.

امضای دفتر یادبود سازمان ملل

آخرین برنامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز اول سفرش به نیویورک، دیدار و گفت‌وگو با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد بود. رئیسی در این دیدار دفتر یادبود سازمان ملل را امضاء کرد.

رئیسی-یادبود

رئیس دولت سیزدهم در دیدار با گوترش، جلوگیری از زیاده‌خواهی سلطه‌طلبان را از جمله انتظارات مردم از سازمان ملل دانست و با بیان این‌که جنگ‌افروزی طبیعت قدرت‌های بزرگ است، اقدامات این سازمان برای جلوگیری از این رویه‌های خطرناک و مخل صلح و ثبات جهانی را ضروری خواند و بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن ابراز علاقمندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها