|
کدخبر: 303606 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

درآمد کارخانجات اسلحه سازی / سود اصلی برای دلالان

سلاح و تجارت سلاح، یکی از سودآور‌ترین کارهایی است که کشورها اقدام به این کار می‌کنند و سلاح‌های کشور خود را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

بین‌الملل درآمد کارخانجات اسلحه سازی / سود اصلی برای دلالان

سلاح و تجارت سلاح، یکی از سودآور‌ترین کارهایی است که کشورها اقدام به این کار می‌کنند و سلاح‌های کشور خود را به دیگر کشورها صادر می‌کنند. کشور امریکا یکی از این کشورهایی است که در زمینه فروش سلاح بسیار موفق بوده است و توانسته سلاح‌های بسیاری، اعم از اسلحه، نارنجک، پهپاد و... را به کشورهای دیگر صادر کند.

سلاح-فروش

جنگ اوکراین سود زیادی داشت

در همین جنگ اوکراین که روسیه شکل گرفت، امریکا توانست سلاح‌های بسیاری را به اوکراین صادر کند و از این راه سود بسیاری کرد. در آخرین گزارش‌های به‌دست آمده از صنعت تسلیحاتی امریکا، جنگ اوکراین موجب شده کمپانی‌های اسلحه‌سازی امریکا سود کلانی به جیب بزنند. مشاهدات، حکایت از آن دارد که در سال ۲۰۲۲، پنج پیمانکار بزرگ تسلیحاتی امریکا ۱۹۶ میلیارد دلار درآمد نظامی داشتند. آمارهای بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد نشان می‌دهد که در نیمه اول سال، درآمد ۲۵ پیمانکار برتر نظامی غربی با ۱۱ درصد افزایش به ۲۱۲ میلیارد دلار رسیده است. گفته می‌شود کل فروش تسلیحات این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به ۴۴۸ میلیارد دلار برسد که ۴۷ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سلاح-فروش۲

آمارها و گزارشات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد یک کارخانه، با استخدام و به‌کارگیری شبکه دلالان فعال در سراسر اروپا، نارنجک، گلوله توپخانه و موشک خریده و به ارتش اوکراین می‌فروشد. درامد دلالان در زمینه فروش سلاح آنقدر زیاد است که بی‌وقفه درحال فروش سلاح به کشورهای دیگر هستند. درواقع می‌توان گفت که در صنعت صادرات اسلحه و فروش سلاح، این دلالان هستند که سود اصلی را می‌برند. این شرکت در سال ۲۰۲۲، در مجموع بیش از ۳۵۰ میلیون دلار فروش کرد و این در حالی است که سال پیش از آن در صورت مالی خود تنها ۲.۸ میلیون دلار درآمد گزارش کرده بود. البته می‌توان گفت که این میزان فروش را مدیون دلالان تسلیحات است.

سلاح-فروش۳

گزارش‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، جنگ میان اوکراین و روسیه، کاملا در راستای منافع مجتمع‌های نظامی امریکایی پیش می‌رود و این شرکت‌ها طی ماه‌های گذشته میلیاردها دلار از کنار جنگ اوکراین به جیب زده‌اند. سازندگان سلاح‌های امریکایی از زمان شروع این جنگ ارزش‌ دارایی‌های خود را به شدت افزایش داده‌اند که این آمار نشان می‌دهد در هفته‌های پس از آغاز جنگ، ارزش بازار شرکت تسلیحاتی «ریتون تکنولوژی» از ۱۲۸ میلیارد دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۱۵۵ میلیارد دلار رسید.

این نکته را باید در نظر داشت که زمان وقوع جنگ میان ۲ کشور، کارخانجات ساخت سلاح در تمام کشورها، دست به کار می‌شوند تا بتوانند سلاح‌های خود را به فروش برسانند. در این میان، دلالان دست به کار شده و فعالیت فروش سلاح را آغاز می‌کنند.

سلاح-جنگی

درامد بالای کارخانه ساخت سلاح آلمانی

شرکت اسلحه‌سازی ( هکلر‌اند کخ ) که یک شرکت آلمانی است، می‌گوید که از ابتدای امسال سود بیشتری به جیب زده است. راین‌متال که تجهیزات نظامی و دفاعی از جمله خودرو و تانک‌ تولید می‌کند، امیدوار است که در امسال فروش بیشتری را داشته باشد.

این شرکت در ۳ ماهه اول سال ٢٠٢٢، با ٣ میلیون یورو سود خالص بیشتر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، در کل ۶۱ میلیون یورو سود کسب کرده است. این در حالی است که ( راین‌متال ) از پر شدن لیست سفارش‌های خود خبر می‌دهد. برای مثال سفارش تجهیزات و مهمات مربوط به توپخانه ۵ برابر بیشتر و به سقف ١.١ میلیارد یورو رسیده است.

شرکت‌های بسیاری وجود دارند، که در زمینه ساخت پهپاد فعالیت می‌کنند. این پهپاد‌ها می‌توانند یک مدل بسیار ساده باشند و یا یک مدل بسیار حرفه‌ای که بیشتر کاربرد جاسوسی دارد. در طول جنگ هایی که میان کشورها صورت گرفته است، پهپاد‌های بسیاری کاربرد نظامی داشته‌اند اما در بسیاری اوقات که جنگی در کار نبوده است، بیشتر این پهپادها جنبه جاسوسی داشته‌اند.

پهپاد-۱

چندی پیش اخباری مبنی بر فروش پهپاد توسط توسط ترکیه به اندوزی در رسانه‌ها پیچیده شد. وزارت دفاع اندونزی اعلام کرد که با ترکیه برای خرید ۱۲ فروند پهپاد به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به توافق رسیده است. ترکیه در طی سال‌های اخیر در حال بازاریابی‌های گسترده‌ای برای فروش پهپادهای ساخت کشور خود از قبیل پهپاد «بیرقدار» به دیگر کشورها است. اواخر خرداد ماه امسال بود که وزارت دفاع کویت اعلام کرد، در قراردادی به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار از ترکیه پهپاد ( بیرقدار ) خریداری کرد. پس این نکته را باید دانست که سود فروش پهپاد برای کشورهای سازنده این پرنده با ارزش، بسیار زیاد است.

پهپاد-۲

درآمد فروش سلاح، در زمام جنگ، افزایش چشمگیری پیدا می کند و کشورها در راستای تولید انواع سلاح های کوچک و بزرگ، تمام تلاش خود را می کنند تا بتوانند بهترین سلاح را به کشورها صادر کنند. در این میان، نقش دلالان فروش سلاح بسیار پر رنگ است. به گونه ای که، تمام کارخانه های ساخت سلاح جنگی، بر این باور هستند که سود اصلی را دلالان می برند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها