|
کدخبر: 298306

اطلاع پوتین از نقشه گروه واگنر

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشت که سازمان های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که رئیس جمهوری روسیه دستکم ۲۴ ساعت پیش از اقدام نظامی واگنر آگاه شده بود اما معلوم نیست که چرا اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نداد.

در گزارش دیروز (سوم تیر) واشنگتن پست آمده که مقام های آمریکایی با اطلاع از نقشه نظامی واگنر، ظرف ۲ هفته اخیر به شدت نگران پیامدهای این اقدام از جمله شانس بقای ولادیمیر پوتین و کنترل مسکو بر زرادخانه هسته ای بودند.

واشنگتن پست نوشت که موضوع اصلی در برآوردهای اطلاعاتی، بی ثباتی ناشی از جنگ داخلی احتمالی در روسیه بود. سازمان های اطلاعاتی آمریکا باور داشتند که رئیس جمهوری روسیه نیز خبر داشته که یوگنی پریگوژین نقشه ای در سر دارد. یک مقام آمریکایی گفت که گرچه معلوم نیست دقیقاً چه زمانی این اطلاعات به دست پوتین رسید، اما "قطعاً بیش از ۲۴ ساعت پیش بوده است. "

بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست که چرا پوتین اقدامی برای جلوگیری از تصرف فرماندهی نظامی روستوف به دست واگنر و یا پیشروی آنها به سوی مسکو انجام نداد.

مقام های آمریکایی معتقدند که انفعال پوتین نشاندهنده فقدان هماهنگی در سطوح بالای دولت روسیه و احتمالاً رقابت های داخلی بوده است.

واشنگتن پست با اشاره به مقاومت اندک در برابر تصرف فرماندهی نظامی جنوب ارتش در شهر روستوف نوشت که مقام های اطلاعاتی آمریکایی و غربی این اتفاق را نشان دهنده حمایت بخشی از ارتش روسیه و همچنین تشکیلات امنیتی از واگنر می دانند.

با این حال یک مقام ارشد غربی گفت: چنانچه پریگوژین قصد ایجاد شکاف میان فرماندهی ارتش و کرملین را داشت، شکست خورد. به باور این مقام غربی، این شورش ۲۴ ساعته فعلاً و در ظاهر میان حلقه داخلی پوتین و فرماندهان نظامی منفور پریگوژین فاصله نیانداخته است.

تحلیلگران اطلاعاتی معتقدند که با وجود کناره گیری پریگوژین، پوتین قطعاً ضعیف به نظر خواهد رسید. مقام های آگاه به واشنگتن پست گفتند که نخبگان روسیه رهبری پوتین را زیر سوال خواهند برد و می پرسند که وی چگونه اجازه داد این اتفاق رخ دهد و زودتر دست به این کار نزد. شاید مردم عادی روسیه نیز دچار هراس شوند.

پریگوژین نیز گرچه طبق توافق به بلاروس می رود ولی آینده وی نامعلوم خواهد بود. وی حامیان پر و پا قرصی در میان نیروهایش داشته و به گفته مقام های آمریکایی کماکان رهبر واگنر قلمداد خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها