|
کدخبر: 241669

پای پوتین به مذاکرات وین باز شد

رئیس‌جمهور روسیه و همتای فرانسوی او تلفنی درباره اوکراین و مذاکرات وین حرف زدند.

بین‌الملل پای پوتین به مذاکرات وین باز شد

کاخ کرملین درباره تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره موضوعاتی از قبیل اوکراین و مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌های ایران خبر داد.

منابع رسانه‌ای در روسیه گزارش دادند، بعد از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی شنبه شب (دیشب) با هم صحبت کردند، کاخ کرملین درباره محورهای این تماس تلفنی توضیحاتی ارائه داد.

کاخ کرملین اعلام کرد، گمانه‌زنی‌های تحریک آمیز درباره تدارک ادعایی روسیه برای حمله به اوکراین در کانون گفت‌و‌گوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او بود.

​به گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه آمده است: «ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون در مورد وضعیت مرتبط با گمانه‌زنی‌های تحریک آمیز در مورد برنامه‌های ادعایی روسیه برای "تهاجم" به اوکراین، همراه با پمپاژ گسترده تسلیحات پیشرفته به آن کشور و ایجاد شرایط برای اقدامات تجاوزکاری احتمالی توسط ارتش اوکراین در دونباس گفت‌و‌گو کردند».

به روایت کاخ کرملین روسیه، پوتین ضمن انتقاد از عدم تمایل کشورهای غربی به سوق دادن کی‌یف به سمت اجرای توافقات مینسک خاطرنشان کرد این موضوع بار دیگر در دور بی نتیجه رایزنی مشاوران سیاسی رهبران کشورهای عضو گروه نورماندی که در تاریخ  ۱۰ فوریه در برلین توسط برگزار شد، ثابت شد.

به روایت دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه،  او و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی طی این تماس تلفنی علاوه بر مسائل مرتبط با اوکراین، درباره مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران ایران و توافق هسته‌ای برجام رایزنی کردند.

به گفته کاخ کرملین روسیه، در گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه «موضوع حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (توافق برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفت». کرملین افزود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی او توافق کردند که این موضوعات «در کانون توجه گفت‌و‌گوهای روسیه و فرانسه در بالاترین سطح» قرار گیرند.

در بیانیه کاخ کرملین روسیه، توضیحات بیشتری درباره رایزنی ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون درباره برجام ارائه نشده است. این رایزنی تلفنی در حالی انجام شده که دور هشتم مذاکرات در شهر وین به منظور برداشتن تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران ادامه دارد.


 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها