|
کدخبر: 221419

پیش بینی مهم درباره زمان توافق مذاکرات وین

استاد دانشگاه نیویورک با تاکید بر اینکه مذاکرات وین به زودی به نتیجه نمی‌رسد، گفت: مذاکرات تا پاپان دولت دوره اول دولت بایدن طول خواهد کشید اما در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، باید عواقب شکست مذاکرات برجامی را در نظر گرفت.

بین‌الملل پیش بینی مهم درباره زمان توافق مذاکرات وین

توماس جی ویس (Thomas G. Weiss) مدیر موسسه مطالعات بین‌المللی رالف بانچ، عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی نیویورک است.

وی سال‌ها در حوزه‌های تخصصی مهمی مانند سازمان‌های بین‌المللی، مدیریت جنگ و اقدامات بشردوستانه و سیاست خارجی ایالات متحده تحقیق، بررسی و تدریس کرده‌ است.

توماس جی ویس، نظرات خود را در مورد تنش‌های میان ایران و آمریکا بیان کرد.

مذاکرات تا پاپان دولت دوره اول دولت بایدن طول خواهد کشید

توماس جی ویس در ابتدا در مورد موفقیت این دور از مذاکرات وین گفت: این مذاکرات به سرعت به نتیجه نمی‌رسد و بنابراین حدس من این است که ما در آغاز یک روند طولانی‌مدت برای احیای این توافق هستیم که شاید در پایان دوره اول دولت بایدن به نتیجه برسد، بنابراین نباید انتظار حصول نتیجه در زمان کوتاه و بعد از این دور از مذاکرات را داشته باشیم.

لابی اسرائیل یکی از موانع احیای برجام است 

این استاد دانشگاه در ادامه به موانع احیای برجام اشاره کرد و گفت: موانع متعددی بر سر راه احیای برجام وجود دارد. دولت تندروی ایران با دولت قبل متفاوت است و مواضع سرسختانه‌ای در مذاکرات اتخاذ خواهد کرد. مشکل دوم و یا بهتر بگویم مانع بعدی سیاست داخلی آمریکاست؛ چراکه مخالفت زیادی با برجام در داخل آمریکا وجود دارد. لابی اسرائیل مانع بزرگ دیگر بر سر راه احیای برجام است که می‌تواند برای احیای برجام مشکل‌تراشی کند و با برجام کاملا مخالف است.

توماس ویس افزود: من فکر می‌کنم عزم و اراده‌ای برای احیای برجام وجود دارد اما این اراده برای زنده نگه داشتن توافق کافی نیست.

باید عواقب شکست مذاکرات برجامی را در نظر گرفت

وی در ادامه به اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات برجامی توصیه کرد: برجام برای خاورمیانه مفید است. من به اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویم که به عواقب شکست مذاکرات و عدم احیای برجام در منطقه پرتنش خاورمیانه و احتمال گسترش سلاح‌ها در این منطقه خوب فکر کنید.

بهترین راه برای موفقیت در مذاکرات، مراجعه به عقل سلیم است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد بهترین راه برای کاهش تنش‌های فعلی و موفقیت در مذاکرات گفت: همانطور که گفتم احتمال موفقیت مذاکرات در کوتاه‌مدت وجود ندارد. اما بهترین راه برای موفقیت در مذاکرات، مراجعه به عقل سلیم است. اتفاقی که به ندرت در سیاست شاهد آن هستیم. 

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر