|
کدخبر: 210682

آمریکا، چینی ها را تهدید کرد!

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکا هشدار داد که واشنگتن باید از ارسال پیام اشتباه به تایوان در این زمینه خودداری کند.

 تنش‌ها بین چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره‌ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، در حال افزایش است، پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می‌داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.

اگرچه آمریکا سال ها پیش اصل چین واحد را امضا کرده است اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

با این حال در روزهای اخیر که تنش‌های چین و تایوان افزایش یافته، واشنگتن از یکسو می‌گوید به سیاست اصل چین واحد پایبند است اما از سوی دیگر ادعا می کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد؛ موضوعی که باعث خشم چین شده است.

جو بایدن رییس جمهوری دموکرات آمریکا روز پنجشنبه گذشته در اظهاراتی کاملا مداخله جویانه گفته بود، چنانچه بین چین و تایوان درگیری ایجاد شود متعهد به دفاع از تایوان خواهد بود.

او ادعا کرده بود: واشنگتن برترین قدرت نظامی تاریخ است و در صورت وقوع درگیری بین تایوان و چین، از تایوان دفاع خواهد کرد و متعهد به دفاع از این جزیره است.

این اظهارات بایدن در حالی است که آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما با وجود تعهد رسمی واشنگتن به پکن، در سال‌های اخیر روسای جمهوری آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هم در تازه ترین موضع خود در مورد چین و تایوان، اطهرات مداخله جویانه بایدن را تکرار کرده و گفته واشنگتن همزمان به سیاست چین واحد متعهد است ولی از کمک به تایوان برای دفاع از خود نیز دریغ نخواهد کرد؛ موضوعی دو پهلو که بیانگر سیاست غیر شفاف واشنگتن در مورد تایوان است.

وی افزود: ما به سیاست چین واحد متعهد می مانیم همانطور که در سال های گذشته بوده ایم اما به تامین منابع و قابلیت‌هایی که تایوان برای دفاع از خود نیاز دارد، ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر مقامات چینی ساکت ننشسته و به این اظهارات مداخله جویانه واشنگتن پاسخ قاطع داده اند. "وانگ ون بین" سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکا هشدار داد که واشنگتن باید از ارسال پیام اشتباه به تایوان در این زمینه خودداری کند.

او در نشست خبری روزانه خود در پکن افزود: چین در مورد منافع اصلی خود جایگاهی برای امتیاز دادن قائل نیست،  این مقام چینی به اروپا نیز هشدار داد که تنها یک چین در جهان وجود دارد لذا از تضعیف حاکمیت پکن دست بردارد.

وانگ در واکنش به درخواست پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا برای تقویت همکاری با تایوان تصریح کرد: پارلمان اروپا باید هرچه سریع تر اظهارات و اقداماتی که به حاکمیت و تمامیت ارضی چین خدشه وارد می‌کند را متوقف کند و از اقدامات تحریک آمیز و تقابل دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره ادامه داد: تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است. جامعه بین الملل اصل چین واحد را به رسمیت شناخته است و اساس روابط چین و اتحادیه اروپا همین اصل است.

در حال حاضر می توان گفت در کنار مساله هنگ کنگ، منطقه مسلمان نشین سین‌کیانگ و حتی کرونا، مساله تایوان به یکی از مهمترین مسایل تنش زا بین پکن و واشنگتن تبدیل شده و نگرانی های بین المللی ایجاد کرده است اما این سوال همچنان باقی است که آمریکا با چه حق و هدفی، در مسایل داخلی چین که تایوان جزیی از ان است مداخله می کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها