|
کدخبر: 209966

جنگ سرد در راه است؟

هرچند آمریکا و چین اذعان به عدم شکل‌گیری جنگ سرد دارند اما واقعیت حاکی از چیز دیگری است.

 بایدن در یکی از سخنرانی‌های خود در سپتامبر اظهار داشت که قصد ندارد جنگ سرد جدیدی ایجاد کند و یا جهان را به دو بلوک تقسیم کند. این تعهد تنها از سمت بایدن نبود و توسط همتای چینی بایدن، شی جین پینگ نیز تکرار شد و با هشدارهای گروهی دیگر از رهبران درباره پیامدهای تقسیم جهان به بلوک، این اطمینان را ایجاد کرد که چنین اتفاقی نمی‌افتد. با این وجود واقعیت حاکی از چیز دیگری است و شواهد نشان می‌دهد چقدر واقعیت‌ ژئوپلیتیک متفاوت است.

آیا خیلی دیر شده و جنگ سرد جدیدی آغاز شده است؟ علیرغم تفاوت‌های آشکار بین رقابت ایالات متحده و شوروی در آن زمان و مسابقه کنونی چین و ایالات متحده ، هال براندز و جان لوئیس گادیس معتقدند باید دقت داشته باشیم تا فاجعه دیگری رخ ندهد. آنها می نویسند: "بزرگترین جنگ بدون نزاع زمان ما" می تواند مقاومت را در یک رقابت چینی و آمریکایی افزایش دهد که مشخص نیست آینده آن جنگ گرم است یا جنگ سرد.

 جان مرشایمر معتقد است که تشدید رقابت آمریکا و چین آخرین چیزی است که او "تراژدی سیاست قدرت های بزرگ" نامیده است. به عقیده او مساله این نیست که چرا رابطه بین واشنگتن و پکن به طور چشمگیری رو به وخامت گذاشته بلکه موضوع این است که چرا آمریکایی‌ها تا به حال فکر می‌کردند نتیجه متفاوتی امکان پذیر است. در حال حاضر ، از نظر وی یک دیدگاه واقع‌گرایانه بهترین راه برای جلوگیری از فاجعه است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها