|
کدخبر: 207752

واکنش تند یمن به مذاکرات صلح ایران و عربستان

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که بدون متوقف کردن تعرض نظامی به این کشور هیچگونه تفاهمی در منطقه امکان پذیر نخواهد بود.

بین‌الملل واکنش تند یمن به مذاکرات صلح ایران و عربستان

حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا با هشام  شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن دیدار و دو طرف در خصوص روابط دوجانبه میان دو کشور برادر و گسترش آن در زمینه های مختلف بحث و رایزنی کردند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در این دیدار به آخرین تحولات منطقه از جمله گفت وگوهای ایرانی-سعودی پرداخت و گفت که این مذاکرات باید در خاموش کردن کانون تنش و ایجاد ثبات در منطقه سهیم باشد.

وی تاکید کرد: هرگونه تفاهمات به منظور ایجاد امنیت و ثبات در منطقه جزیره و خلیج(فارس) بدون پایان تعرض نظامی به یمن و برداشتن تحریم های فراگیر علیه این کشور و همچنین بازگشایی تمام گذرگاه های زمینی و دریایی و فرودگاه ها و در راس آن ها فرودگاه بین المللی صنعا امکان پذیر نخواهد بود.

هشام شرف همچنین بر مساله همکاری های علمی و استفاده از پیشرفت و تجربه دانشگاه های ایران تاکید کرد. 

از سوی دیگر، حسن ایرلو، سفیر کشورمان در یمن خاطرنشان کرد که راه حل نظامی در یمن نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت و تنها راه حل بحران یمن راه حل سیاسی و مسالمت آمیز است.

بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی اخیرا اعلام کرد که کشورش در 21 سپتامبر دور چهارم مذاکرات خود با ایران را برگزار کرده است اما این مذاکرات همچنان در مرحله مقدماتی است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد و اینکه گفته شده هیئتی از عربستان به تهران برای بررسی زمینه‌های بازگشایی سفارت این کشور در ایران به تهران سفر کرده است، گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. تاکنون چندین دور از این گفت‌وگوها در بغداد انجام شده است. این گفت‌وگوها به صورت منظم در حال انجام است که محور آن‌ها مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است.

وی همچنین با بیان اینکه دو کشور هیچ پیش شرطی را برای انجام این گفت‌وگوها انجام نداده‌اند، گفت:‌ ما تلاش داریم که در چارچوب یک رابطه مرضی‌الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم.

خطیب زاده همچنین اخبار منتشر شده در مورد سفر هیأت سعودی به ایران را تأیید نکرد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در بغداد در حال انجام است، افزود: در این گفت‌وگوها در مورد پرونده‌های مختلفی صحبت شده و اتفاقا تمرکز اصلی بر گفت‌وگوهای دوجانبه است ولی موضوعات مورد علاقه طرفین نیز در حوزه منطقه‌ای مورد گفت‌وگو قرار گرفته و باز هم گفت‌وگو می‌شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر