|
کدخبر: 135333

چرا قطر از ایران تشکر کرد؟

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، گفت: از ایران که حریم هوایی خود را در شرایط محاصره [دوحه توسط کشورهای چهارگانه عربی] به روی ما گشود، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

بین‌الملل چرا قطر از ایران تشکر کرد؟

آل ثانی افزود: ایران بخشی از منطقه است و باید بین این کشور و کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس) توافق شود تا [همه کشورها] در صلح زندگی کنند.پ

وی تصریح کرد که کشورش برای گفت وگویی مثمر ثمر برای حل اختلافات منطقه تلاش می‌کند.

آل ثانی تصریح کرد: تمام ادعاهایی که قطر در آن متهم شد و علت محاصره [کشورهای چهارگانه علیه دوحه] بود، نادرست و جعلی است.

وزیر امورخارجه قطر اضافه کرد:از همان آغاز، دوحه درهای خود را به روی گفت‌وگوی مبتنی بر احترام متقابل و احترام‌گذاری به حاکمیت کشورها گشود.

وی ادامه داد: بحران خلیج [فارس] برنده‌ای ندارد و نتیجه این مسأله موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌شود.

آل ثانی همچنین از امیر فقید کویت به خاطر تلاش‌هایی که برای حل بحران خلیج فارس صورت داد و امیر کنونی این کشور ادامه دهنده آن است، قدردانی کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی قطر خاطرنشان کرد: دوحه ممکن است هر نقشی در چارچوب دیپلماسی ایفا کند و ما می خواهیم از هرگونه تشدید در منطقه جلوگیری کنیم.

آل ثانی در خصوص کشورش که میزبان صلح طالبان و آمریکا بوده است نیز گفت که دوحه به طور نزدیک با واشنگتن برای رسیدن به یک راه‌حل در افغانستان همکاری می‌کند و ما امیدواریم که پیش از پایان سال جاری میلادی شاهد پیشرفت در روند صلح این کشور باشیم.

عربستان ، بحرین ، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط ۱۳ شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است .

منبع: اعتماد

ارسال نظر