|
کدخبر: 197350

برون سپاری روسیه در تولید واکسن / اسپوتنیک تولید شده در ایران نمی ماند!

معاون قرارگاه پدافند زیستی:روسیه ماهانه ۲ میلیون واکسن اسپوتنیک در ایران تولید می کند، همه اش را هم می برد!

بین‌الملل برون سپاری روسیه در تولید واکسن / اسپوتنیک تولید شده در ایران نمی ماند!

محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور گفت: قرارداد تولید ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ماه در ایران بین شرکت اکتوورکو و اسپوتنیک روسیه بسته و این قرارداد در سطح گسترده رسانه‌ای و به همه کشور اعلام می‌شود که به زودی ماهی ۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را به بازار ایران عرضه می‌کنیم، اما در تیرماه دکتر رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام می‌کند که روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند. واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌است.

اگر ظرفیت تولید ۲میلیون دوز واکسن در ماه در داخل کشور طبق استانداردهای بین‌المللی وجود دارد، چرا این ظرفیت را در اختیار سایر تولیدکننده‌هایمان نگذاشتیم تا محصولات ایرانی زودتر وارد بازار شود؟! نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نهادها و افرادی هستند که باید به این مسائل توجه جدی و عملیاتی بکنند. نکته دیگری که وجود دارد این است که در قوانین و مقررات ما برای شرایط اضطراری پیش‌بینی درستی صورت نگرفته و زیرساخت‌های لازم برای آن در نظر گرفته نشده‌است. صرف قانون نیست و باید زیرساخت‌های اجرایی قانون را هم در نظر بگیریم به همین خاطر رسیدگی به خیلی از موارد اینچنینی ناخواسته در یک پروسه طولانی مدت قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روسیه تولید واکسن اسپوتنیک را برون‌سپاری کرده و به ایران سپرده‌است؟ گفتنه فقط روسیه، حتی کشور ایران هم به دنبال این است تا برای تولید واکسن بیشتر از ظرفیت موجود در کشورهای دیگر استفاده کند. کاری که در حال فایزر، مدرنا، آسترازنکا و حتی چین و هند هم انجام می‌دهند. این یک قانون است که به جای گسترش ظرفیت و وقت تلف کردن برای تولید، از ظرفیت استاندارد موجود در شهر و کشور دیگر استفاده می‌کنند تا تولید را سریع پیش ببرند و این یک استراتژی خیلی خوب است که ایران هم اگر بتواند باید استفاده کند.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر