|
کدخبر: 160852

واکنش داماد ترامپ به مواضع بایدن علیه ایران

در حالی که بسیاری از دولتمردان امریکایی از بابت پیشنهاد اولیه تیم بایدن مبنی بر همکاری با اروپا و بازگشت به برجام، نگران بودند؛ کوشنر این اقدام را یک حرکت دیپلماتیک هوشمندانه تلقی کرده است.

بین‌الملل واکنش داماد ترامپ به مواضع بایدن علیه ایران

«جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق امریکا، رویکرد جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید این کشور در قبال ایران را هوشمندانه ارزیابی کرد.

وی در این باره مدعی شد در حالی که بسیاری از دولتمردان امریکایی از بابت پیشنهاد اولیه تیم بایدن مبنی بر همکاری با اروپا و بازگشت به برجام، نگران بودند؛ او این اقدام را یک حرکت دیپلماتیک هوشمندانه تلقی کرده است.

کوشنر در ادامه ادعای خود افزود: دولت بایدن ادعای ایران را به چالش کشید و به اروپایی‌ها نشان داد که برجام مرده است و در آینده، فقط یک چارچوب جدید می‌تواند ثبات را تأمین کند.

مشاور رئیس‌جمهوری سابق امریکا در ادامه مدعی شد این ترامپ بود که زمینه را برای تحقق شرایط فعلی مهیا کرد.

او در توجیه این ادعا که نشان از هماهنگی دولت‌های جمهوریخواه و دموکرات امریکا در خصومت با ایران دارد، افزود: ترامپ یک بار گفت که ایران هرگز جنگی را نبرده و در مذاکره‌ای نیز نباخته است. مذاکره با ایران پرمخاطره است و به لطف سیاست‌های ترامپ، الان امریکا دست برتر را دارد.

ادعای داماد ترامپ در حالی مطرح می‌شود که «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران نیز وقتی پُست خود را به دولت بایدن تحویل می‌داد؛ مدعی شد: «ترامپ همیشه پیش‌بینی می‌کرد که مذاکراتی با ایران انجام خواهد شد. هدف از فشار حداکثری، ساختن اهرم فشاری بود که بتوان از آن برای وادار کردن ایران به توقف اقدامات شرورانه استفاده کرد. اکنون این اهرم وجود دارد. برای حفظ فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم لازم است با اروپایی‌ها به خصوص انگلیس، فرانسه و آلمان که در مذاکرات با ایران در سال ۲۰۱۵ شرکت داشتند؛ هماهنگ باشیم».

این اظهارنظر حاکی از طنزآمیزترین نوع همکاری فراحزبی و حتی فراآتلانتیکی است که نشان از هم کاسه بودن ترامپ، بایدن و اروپا در موضوع هسته‌ای ایران دارد و به تنهایی ثابت می‌کند که گزینه «چندجانبه‌گرایی» آن گونه که مد نظر امریکا و شرکای اروپایی است؛ هرگز از راهبرد تقابل با ایران حذف نمی‌شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر