|
کدخبر: 160455

بزرگترین فروشنده و خریدار سلاح کدام کشورها هستند؟

بیش از یک سوم از تسحلیات خریداری شده در سطح جهانی در پنج سال گذشته از امریکا و نیمی از انتقال تسلیحات امریکایی نیز به خاورمیانه بوده است.

بین‌الملل بزرگترین فروشنده و خریدار سلاح کدام کشورها هستند؟

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیری) که امروز (دوشنبه) منتشر شد، امریکا در بازه زمانی ۲۰۱۲۶ تا ۲۰۲۰، ۳۷ درصد فروش جهانی سلاح را داشته و به ۹۶ کشور سلاح فروخته است. تقریبا نیمی از این فروش‌ها به خاورمیانه بوده است. صادرات سلاح امریکایی در مقایسه با بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، نمودار نقل و انتقال بین‌المللی سلاح در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بدون افت و خیز بوده که به بیش از یک دهه افزایش خاتمه داد. همچنین نخستین بار از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ است که ارزش نقل و انتقال تسلیحات بزرگ بین کشورها – شاخص تقاضا- از دوره پنج ساله قبلی افزایش نداشت.

سیری می‌گوید، امریکا، فرانسه و آلمان – سه کشور بزرگ صادر‌کننده سلاح – نقل و انتقال تسلیحات خود را افزایش دادند اما در مقابل صادرات از چین و روسیه کم آوردند.

روسیه دومین صادر‌کننده بزرگ سلاح جهانی است در حالیکه فرانسه در مقام سوم ایستاده و فروش سلاح از روسیه با کاهش واردات از هند روبه‌رو شد.

عربستان، بزرگترین وارد‌کننده سلاح

کشورهای خاورمیانه بیشترین واردات سلاح را با ۲۵ درصد رشد در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داشته‌اند.

عربستان بزرگترین وارد‌کننده سلاح در جهان، وارداتش را ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش دادند.

امارات نیز اخیرا توافقی را با امریکا برای خرید ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ و ۱۸ فروند پهپاد مسلح در قالب یک بسته به ارزش ۲۳ میلیارد دلار امضا کرده است.

آسیا و اقیانوسیه بزرگترین مناطق وارد‌کننده سلاح هستند و ۴۲ درصد از نقل و انتقال تسلیحاتی را در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند. هند، استرالیا، چین، کره جنوبی و پاکستان نیز بزرگترین وارد‌کنندگان تسلیحاتی این منطقه به شمار می‌آیند.

"سیمون وزمن"، محقق ارشد سیری گفت: برای چندین کشور در آسیا و اقیانوسیه رشد نظامی‌گری چین تهدیدی است که باعث می‌شود تا آنها بزرگترین وارد‌کننده سلاح باشند.

هنوز زود است که درباره تاثیرات کرونا حرفی زده شود

سیری می‌گوید، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا پاندمی کرونا در کاهش نقل و انتقال تسلیحاتی در جهان اثری گذاشته است یا خیر.

وزمن ادامه داد: تاثیرات اقتصادی پاندمی کرونا را می‌توان در کشورهایی شاهد بود که در سال‌های آتی واردات سلاحشان را ارزیابی می‌کنند. اگرچه در همین بازه زمانی هم چندین کشور بودند که قراردادهای سنگین تسلیحاتی امضا کردند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها