|
کدخبر: 137376

بایدن به برجام بر می‌گردد؟

باراک اوباما گفته است: بایدن به سرعت به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد. احتمال برگشت سریع بایدن به برجام درحالیست که برخی کارشناسان از جمله امیرحسین نام‌آور ریزش قیمت دلار تا ۱۸ هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنند.

بین‌الملل بایدن به برجام بر می‌گردد؟

باراک اوباما، در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت: بایدن به سرعت به توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد؛ هرچند آسیب‌هایی وارد شده است که موجب می‌شود تا تغییر این وضعیت برای ما زمان ببرد. اوباما با تمجید از انتخاب آنتونی بلینکن، وزیر خارجه پیشنهادی جو بایدن گفت که او یک دیپلمات ماهر و مورد توجه در سراسر جهان است. همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا در توییتی به‌طور ضمنی از فراهم کردن زمینه‌های انتقال قدرت خبر داد.

درباره تجدیدنظر در سیاست‌های امریکا به‌ویژه در زمینه بازگشت به توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی از جمله برجام گفت: به نظرم مهم است بدانیم اعتمادی که متحدانمان و تمام جهان به رهبری امریکا داشت یک‌شبه بازگردانده نخواهد شد. اوباما ادامه داد: آسیب‌هایی وارد شده است که به دلیل آنها تغییر این وضعیت برای ما زمان خواهد برد، اما شکی نیست که جو بایدن افراد مناسب را برای آن به کار گرفته و من مطمئنم که از پس آن برخواهند آمد، اما ممکن است در مدت زمان کوتاهی اتفاق نیفتد. آنتونی بلینکن که رئیس‌جمهوری منتخب به‌عنوان وزیر خارجه خود برگزیده است، فردى «برجسته» و «یک دیپلمات ماهر»، «و مورد توجه در سراسر جهان» است. آنها از دیدن افرادی چون تونی که در کنفرانس‌های مختلف در سراسر جهان بوده و برای بازگشت رهبری سنتی که ایالات‌متحده ایفای نقش داشته است، بسیار راحت و خوشحال خواهند شد. شما در حال تحقق تیمی هستید که من به آن اطمینان زیادی دارم.

در همین حال برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمال کاهش قیمت دلار از رقم فعلی بیشتر است و با بازگشت امریکا به برجام امکان دارد دلار ارزان‌تر نیز شود.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی کرده که با توجه به اتفاقاتی از جمله بازگشت امریکا به برجام قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد.

او گفته است که محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ کاهش پیدا کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر