|
کدخبر: 137058

وزیر خارجه بایدن موافق بازگشت به برجام

پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد که انتخاب آنتونی بلینکن برای سمت وزارت خارجه در دولت احتمالی بایدن قطعی شده است.

بین‌الملل وزیر خارجه بایدن موافق بازگشت به برجام

سه منبع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که تصمیم «جو بایدن» برای انتخاب «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دولت احتمالی بعدی آمریکا قطعی شده است و بلینکن روز سه‌شنبه رسما برای تصدی این سمت معرفی خواهد شد.

رسانه‌های آمریکایی پیش از این از سوزان رایس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی و ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در کنار آنتونی بلینکن به عنوان گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت خارجه نام برده بودند.

بلینکن ایستاده با پیراهن آبی در پشت اتاق، در حال تماشای حمله به اقامتگاه بن لادن

آنتونی بلینکن کیست؟

آنتونی بلینکن از ژانویه ۲۰۱۳ دستیار رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا و قائم‌مقام مشاور امنیت ملی بود. باراک اوباما در نوامبر ۲۰۱۴ بلینکن را به عنوان قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای جانشینی ویلیام برنز که بازنشسته شده بود به سنای ایالات متحده برای اخذ رای اعتماد معرفی کرد. سنا در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ با رای ۵۵ به ۳۸ به بلینکن رای اعتماد داد.

در سال ۲۰۰۲ بلینکن به عنوان رئیس دفتر کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا، منصوب شد و تا ۲۰۰۸ در این سمت ماند. او همچنین عضو پیوسته ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بود. در سال ۲۰۰۸, بلینکن برای کمپین ریاست جمهوری جو بایدن کار می‌کرد و از اعضای تیم انتقال اوباما-بایدن بود.

بلینکن در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج واشنگتن از این توافق به شمار می‌رفت.

بلینکن معتقد به همکاری نزدیک اروپا و آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران است.

او پیش از انتخابات در گفت‌وگویی با انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی این کشور در برابر ایران، گفت که در صورت پیروزی بایدن و بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای، آمریکا هم به این توافق باز می‌گردد.

بلینکن با گفتن این که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران و غنی‌سازی آن افزایش یافته است، مطرح کرد: “ما واقعا تمام متحدان مهم خود را که می خواستند به توافق پایبند باشند با خودمان بیگانه کردیم. اکنون آنها بیشتر انرژی و اقداماتشان را به جای همکاری با ما بر سر مقابله با برخی رفتارهای ایران در جاهای دیگر دنیا، صرف تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای کرده‌اند”

مشاور بایدن در ادامه با اشاره به پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت: آمریکا اقدامی برای تمدید این تحریم در سازمان ملل انجام داد. تنها یک کشور از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل از ما حمایت کرد. روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند. یک افتضاح دیپلماتیک بود.

آنتونی بلینکن در کنار جو بایدن

از این‌رو انتصاب بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا شاید احتمال بازگشت دوباره واشنگتن به توافق هسته‌ای را قوت ببخشد. با این حال مقامات دولت دونالد ترامپ می‌گویند که حتی اگر دولت هم بایدن بخواهد به برجام بازگردد، امکان لغو فوری تحریم‌های وضع شده علیه ایران را نخواهد داشت.

همچنین برخی منابع دیگر نیز می‌گویند که جیک سالیوان، دستیار سابق هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دستیار بایدن معرفی خواهد شد.

 

جیک سالیوان و هیلاری کلینتون

رسانه‌های آمریکایی همچنین گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود بایدن، لیندا توماس گرینفیلد را به عنوان سفیر در سازمان ملل اعلام کند.

درحالی‌که جو بایدن از سوی رسانه‌های آمریکایی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده است، دونالد ترامپ هنوز پیروزی وی را به رسمیت نشناخته و مشغول پیگیری‌های حقوقی برای ابطال نتیجه شمارش آرا در برخی از ایالت‌های آمریکاست.

ترامپ اخیرا از تحرکات بایدن برای انتخاب اعضای کابینه نیز انتقاد کرده بود.

بایدن پیشتر گفته بود که فرد مناسب برای تصدی وزارت خزانه‌داری را انتخاب کرده اما از ذکر نام وی خودداری کرد. او در روزهای گذشته گفت که این فرد از سوی همه عناصر حزب دموکرات از ائتلاف‌های مترقی تا میانه‌رو پذیرفته خواهد شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر