|
کدخبر: 133881

آبرامز: بایدن با ایران به توافق برسد

الیوت آبرامز نماینده ویژه امریکا در امور ایران و ونزوئلا با اشاره به اینکه دولت بعدی این کشور درباره برجام با ایران وارد مذاکره خواهد شد، گفت که با این وجود دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید امریکا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مشکلاتی را پیش رو دارد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، با اشاره به سفر آبرامز به فلسطین اشغالی به نقل از وی نوشت که اگر دولت بایدن از اهرم فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند، قادر به مذاکره برای توافق بهتری با ایران خواهد بود.

آبرامز که این هفته برای گفت‌وگو با محور ایران به فلسطین اشغالی سفر کرده، در جریان یک کنفرانس خبری گفت که واقعا فرقی نمی‌کند روز ۲۰ ژانویه چه کسی رئیس‌جمهوری امریکا می‌شود، در هر صورت یک مذاکره با ایران انجام می‌شود. این هدف دولت ترامپ بود بنابراین این مسئله محل اختلاف نظر نیست.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق امریکا از توافقی که ایران همراه با قدرت‌های جهانی در دوره ریاست جمهوری اوباما به آن دست پیدا کرده بود، خارج شد که مورد انتقاد جامعه جهانی و طرف‌های دیگر برجام قرار گرفت.

بایدن در جریان کمپین انتخاباتی خود از بازگشت به برجام و قرار گرفتن در مسیر دیپلماسی با ایران سخن گفته است. آبرامز در این مورد مدعی شد که بازگشت به توافق هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ به این سادگی هم نیست.

 آبرامز با اشاره به برنامه شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران ادعا کرد: اگر به سپتامبر و اکتبر نگاه کنید، خواهید دید تحریم‌ها اعمال شدند. این در نوامبر و دسامبر ادامه خواهد داشت، زیرا به سیاست‌ها مربوط است نه انتخابات. این سیاست خارجی ایالات متحده است.

آبرامز ادعا کرد که برخی از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای تهران نیست بلکه مربوط به نقض حقوق بشر و تخاصم منطقه‌ای حکومت است.

وی ادامه داد که این سیاست‌ها از لحاظ نظری می‌توانند بازگردانده شوند اما مشاهده اینکه یک رئیس‌جمهوری بدون تغییر در رفتار ایران آن را انجام دهد دشوار است.

آبرامز با ادعای اینکه امریکا اهرم‌های زیادی را در نتیجه فشار بر ایران دارد، مدعی شد: دیدگاه ما این است که باید از این اهرم استفاده شود نباید برداشته شود. با استفاده از این اهرم، ممکن است ایران را مجبور به توقف شماری از چیزها از جمله فعالیت‌های هسته‌ای کرد.

اصرار بر استفاده هر چه بیشتر از سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی است که این سیاست نه تنها به هدف اصلی خود یعنی تسلیم شدن ایران نرسیده که مخالفت کشورهای مختلف از جمله متحدین ایالات متحده در اعمال تحریم‌های یک جانبه واشنگتن را بر انگیخته است.

ارسال نظر