|
کدخبر: 95356

زنگ خطر بورس درباره رشد حبابی قیمت ها

نایب رئیس شرکت بورس تهران با اعلام این موضوع که درباره ۷۵ درصد از شرکت های بورس رشد قیمت سهام با عملکرد همخوانی ندارد، درباره حبابی بودن بورس تصریح کرد که این موضوع به همه بازار قابل تعمیم نیست اما تعداد شرکت های حبابی زیاد است.

گسترش نیوز - محمودرضا خواجه نصیری ضمن اشاره به اتفاقات مهم و مثبت در بورس بر اهمیت هدایت نقدینگی و استمرار حضور افراد در بورس تاکید کرد اما نسبت به رشد بی محابای قیمت برخی شرکت ها هشدار داد. وی در این باره گفت: بر اساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته روی سهام شرکت‌های حاضر در بورس در سال ۹۸، رشد قیمت ۷۵ درصد شرکت‌های بورس از نظر تعداد و ۵۵ درصد آن ها از نظر ارزش با عملکرد این شرکت‌ها همخوانی نداشته است.این مقام مسئول با اشاره به ۴۰۰ شرکت بورسی توضیح داد که درباره ۹۸ درصد شرکت ها، قیمت سهام شرکت ها در سال ۹۸ رشد کرده اما در مقابل انتظار رشد سودآوری و فروش آن ها با این رشد قیمتی همخوانی ندارد و عملکرد شرکت ها نتوانسته آن را پوشش دهد.

نایب رئیس شرکت بورس در تشریح تناسب رشد قیمتی سهام یک شرکت با رشد فروش و سودآوری آن گفت: به عنوان مثال در صورتی که شرکتی در سال ۹۸ رشد قیمت ۲۰ برابری را تجربه کرده و قیمت آن امروز ۴۰ برابر نسبت به کل فروش سالانه آن باشد ، بدان معناست که اگر این شرکت در ۴۰ سال آینده ، رشد فروشی نداشته باشد و با همین فروش ادامه دهد و ۴۰ سال با حاشیه سود ۱۰۰ درصد بفروشد، باز هم به قیمت ارزش امروزی خود نخواهد رسید.

خواجه نصیری، با بیان این که شرکت‌های زیادی از این نوع در بازار سرمایه وجود دارد، افزود: اکنون در یک جامعه آماری متشکل از ۴۰۰ شرکت در حدود ۹۰ شرکت با P/E برابر ۵۰ وجود دارد اما وقتی تناسب سود انتظاری و فروش آن را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت‌ها در سال ۲ درصد سود دارند. به گفته خواجه نصیری، طبق بررسی صورت گرفته تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد شرکت‌های حاضر در بورس در سال ۹۸ با این منطق که رشد قیمت سهام موجب بهبود عملکرد شرکت ها می شود، ارزنده ارزیابی شده‌اند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها