|
کدخبر: 311507

بی میلی سهامداران به خرید سهام / بورس تعطیل می‌شود؟

حسین درودیان گفت: با وجود پایین بودن انتظارات تورمی نسبت به نرخ بهره، میل و رغبت به خرید سهام کاهش یافته و این امر موجب شده بازار نقدینگی کافی نداشته باشد.

بورس بی میلی سهامداران به خرید سهام / بورس تعطیل می‌شود؟

بورس ایران یک بازار سرمایه است که در تهران و شهرهای دیگر ایران واقع شده است. این بازار به عنوان بزرگترین بازار سرمایه کشور شناخته می‌شود و شرکت‌های عامه و خصوصی از مختلف صنایع در آن معاملات انجام می‌دهند. بورس ایران شامل دو بخش اصلی، یعنی بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالا می‌شود. این بازار در تاثیرات اقتصادی و مالی کشور نقش مهمی دارد و تأثیر زیادی بر روند اقتصادی ایران دارد.

کارشناس اقتصاد کلان گفت: بازار سرمایه به وقایع و تحولات سیاسی واکنش نشان داده اما شرایط سیاسی و اقتصادی به گونه‌ای نیست که سراغ تعطیلی بورس برویم. در این شرایط بهتر است سهامداران درنگ و حوصله بیشتری نشان دهند.

 بازار سرمایه در روزهای اخیر تحت تاثیر ریسک‌های غیراقتصادی با نوساناتی مواجه شد و کانال دو میلیون واحد را از دست داد. اگرچه در دو روز اخیر شاخص کل رشد کرد و امروز با افزایش بیش از ۲۰ هزار واحد به یک میلیون و ۹۸۱ هزار واحد رسید. به دنبال نوسانات روزهای اخیر مباحثی درباره تعطیلی بورس تهران مطرح شد که سخنگوی بازار سرمایه آن را منتفی دانست.

در این زمینه یک کارشناس اقتصادی گفت: تجربه نشان داده کشور و سیاست‌ گذاران در سال‌های گذشته توانسته‌اند بحران‌ها را مدیریت کنند. در ماه‌های اخیر به دلیل گشایشی که در روابط خارجی و در بحث ارز شاهد بودیم، انتظارات تورمی در کشور فروکش کرد اما متناسب با کاهش انتظارات تورمی، سودهای بانکی کاهش نیافت.

حسین درودیان افزود: با وجود پایین بودن انتظارات تورمی نسبت به نرخ بهره، میل و رغبت به خرید سهام کاهش یافته و این امر موجب شده بازار نقدینگی کافی نداشته باشد.

به گفته درودیان، تحولات سیاسی به ویژه تحولاتی که منجر به محدودیت در تعاملات بین‌المللی شود و آسیب‌هایی را به اقتصاد کشور تحمیل کند به طورقطع روی بازار تاثیر گذاشته و بازار نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بهتر است افراد و سهامداران بازار سرمایه در شرایط بحرانی و ویژه درنگ بیشتری داشته باشند چرا که شرایط سیاسی و اقتصادی به حدی نیست که سراغ تعطیلی بورس برویم.

وی با بیان این‌که باید اجازه بدهیم بازار راه خود را برود گفت: این مناقشات طولانی نیست و به طور قطع تصمیمات هیجانی متضررانی خواهد داشت.

درودیان تاکید کرد: کسانی که در شرایط بحرانی تصمیم ناگهانی و هیجان زده نگرفته باشند، در آینده تصمیمات با کیفیت‌تری خواهند گرفت.

بنابراین گزارش، در روزهای اخیر بورس استانبول تعطیل شد و در همین راستا برخی افراد با استناد به نوسانات اخیر بازار سرمایه درباره لزوم تعطیلی بورس تهران سخن گفتند که مجید عشقی - رییس سازمان بورس - تصمیم‌گیری در این زمینه را در اختیارات شورای عالی بورس دانست اما گفت که نوسانات اخیر از ریسک‌های سیاسی نشأت گرفته که قطعا کنترل خواهد شد.

از طرف دیگر صندوق توسعه ملی متعهد شده تا پایان سال ۶۰۰۰ میلیارد تومان به بورس پرداخت کند که تاکنون ۳۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم روز گذشته واریز شد.

روز گذشته هم امیرمهدی صبائی ـ سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت که با توجه به شایعات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون تداوم فعالیت بازار سرمایه، به اطلاع می‌رساند هیچ پیشنهادی در خصوص توقف معاملات در دستور کار قرار ندارد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها