|
کدخبر: 310923

بازار سرمایه در سردرگمی / آینده بورس چه می‌شود؟

کارشناس بورسی گفت: بازار در شرایط فعلی چیزی برای ازدست‌دادن ندارد، اینکه این ریزش فرصت خرید ایجاد کرده است یا خیر نمی توان بر آورد کرد.بورس برای خرید به نقاط خوبی رسیده؛ اما اینکه چه آینده پیشروی بازار است کسی مطلع نیست، شاید هم موضوعات سیاسی است.

بورس بازار سرمایه در سردرگمی / آینده بورس چه می‌شود؟

بازار سهام ایران مدت هاست که وضعیت خوبی ندارد. شرایط به نحوی پیش رفته است که بورس تهران متاثر از اخبار داخلی و خارجی هر بار فرار و فرود های مختلفی را به خود می بیند. اکثر سهامداران نگران از دست سرمایه های خود هستند و برای آنکه ضرر نکنند چشمشان به نظرات کارشناسان قدر بورسی است.

روز گذشته نیز پس از اتمام معاملات شاخص کل با کاهش ۲۱ هزار و ۷۲۵ واحد مثبت به ۲ میلیون واحد رسید و شاخص هم وزن با کاهش ۹ هزار و ۷۷۱ واحدی همراه بود که منجر شد در ایستگاه ۶۷۶ هزار واحد توقف کند.

 در همین راستا علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار روز گذشته به نظر اتفاق خاصی را در خود دیده بود که فعالان و کارشناسان بی‌خبر از آن بودند. ریزش در این حجم غیرقابل‌پیش‌بینی بود، گمانه‌زنی‌ها اما بر اساس گزارشات بد خودرویی‌ها که کل بازار را متأثر کرد البته که همواره گزارش ها بد بودند و گزارش‌های این چنینی موضوعی طبیعی برای صنعت خودرو است. بازار در شرایط فعلی چیزی برای ازدست‌دادن ندارد، اینکه این ریزش فرصت خرید ایجاد کرده است باید گفت که هر کف را پایین‌تر از آن هم دیده بودیم. بورس به نقاط خوبی رسیده؛ اما اینکه چه آینده پیشروی بازار است کسی مطلع نیست، شاید هم موضوعات سیاسی است.

 وی ادامه داد: خبر‌ها و شایعاتی شنیده شد که در بدنه سازمان هم قرار است اتفاقات و تغییراتی رخ دهد البته این موضوع چندین بار مطرح شد در کل اتفاقات امروز کاملاً غیرطبیعی بود. ریزش ۲۱ هزارواحدی شاخص و منفی‌شدن ۸۰ درصد بازار و ۲۰ هزار منفی برای این شرایط کم بود. مشخص نیست افرادی که امروز فروشنده بودند در چه مناطقی خرید کردند شاید تأمین مالی از بازار از جای دیگری و هدف تنها فراری‌دادن سهام‌داران است. با این اقدامات نه‌تنها اعتمادی به بازار جلب نشد؛ بلکه بیشتر افراد از بازار فراری می‌شوند نیت واقعی عوامل پشت این موضوعات مشخص نیستند، به نظر این قرمز و ریزش مصنوعی بود.

 این فعال بورسی تشریح کرد: به نظر نمی‌رسد که این روند ادامه یابد، بازار با سرعت زیادی به روال معمول بازمی‌گردد، برگشت‌پذیری در آن وجود دارد و احتمال ریزش بسیار کم است. البته این اتفاقاتی که رخ می‌دهد بیشتر شبیه به بازی است و زمانی که به‌زور بازار سبز می‌شود با یک حرکت کوچک منفی می‌شود. پس بازار فردا این چنین ریزشی را ندارد فردا یا هفته بعد با این ریزش‌ها می‌تواند مثبت باشد. در شرایط فعلی تنها می‌توان به شاخص سازها‌امیدوار بود، برای پایش صنایع باید به سمت گزارش‌های ۶ماهه رفت می‌توان نماد خوبی را پیدا کرد. نکته ایجاست در شرایط بازار داشته باشند یا خیر نکته‌ای مهمی است، حتی بانک ملت هم با خبر تسعیر و تجدید ارزیابی در بازار امرزو خود را به زور نگهداشت. بنابراین اخبار تجدید ارزیابی یا امثال «چندان در بازار تأثیر نداند و اگر بورس بخواهد رشد کند قطعاً از شاخص ساز‌ها عبور می‌کند.

 عصاری افزود: نماد خودرو ۲۴۵ تومانی یعنی دقیقاً مبلغ دو سال قبل اگر چارت را شما بررسی کنید قیمت‌ها یسکان است. اطلاعی ندارم پول خروجی از بازار به کدام سمت می‌رود ولی بی‌شک موقتی است، اگر به صنعت خاصی باید اشاره کنیم ابتدا پیشتاز‌ها شاخص ساز‌ها هستند و مانند کوه یخی در حال آب شدن است به دیگر صنایع هم سرایت می‌کند. شاید صندوق‌های اهرمی در کنار شاخص ساز‌ها بتوانند شرایط خوبی داشته باشند.

 وی در پایان گفت: می‌توان گفت در بازار ترسی وجود ندارد، خودروی ۲۴۵ تومانی قیمت سال قبل است به نظر نمی‌رسد که بازار از این پایین‌تر بیاید، مگر اینکه بازار رسماً تعطیل یا کلپس شود که فروپاشی اقتصادی است و مبحث جدای دارد. این مناطق بازار و بعد از دو سال یعنی کم لطفی و بی‌مهری مسئولان نه برای حمایت آن در واقع عملکرد آن‌ها در جهت سرکوب بورس است. به نظر می‌رسد مسئولان امر به دنبال سرکوب بازار هستند و زمانی که بازار آماده رشد می‌شود شروع به عرضه و ایجاد هجمه و اقداماتی که مناسب آن نیست را انجام می‌دهند. بی‌شک بورس ارزنده است و امکان رشد دارد اما افسوس که شرایط را به این صورت رقم می‌زنند.

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها