|
کدخبر: 290894

روند صعودی شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در ماه‌های گذشته عامل رشد بورس شده است.

بورس روند صعودی شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

بازار سرمایه در ادامه روند صعودی خود، امروز نیز توانست رشد کند و افت نیمه اول بازار را جبران کند. بورس در سه روز معاملاتی این هفته دو روند متفاوت داشته است. افت در نیمه ابتدایی بازار و رشد در نیمه دوم روی داد.

این مساله به دلیل هیجان موجود در بازار و واکنش سهامداران به اخبار بازار سهام است. سرمایه گذاران در بورس از هر اتفاقی در بورس می‌ترسند و سریع به فکر فروش سهام خود هستند. همین مساله طی روزهای گذشته سبب شده است تا بورس در ابتدا روند نزولی به خود بگیرد و سپس نیروهای رشد دهنده بازار، روند بورس را تغییر دهند.

کاهش ریسک‌های سیستماتیک عامل رشد بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در بورس چند تیپ صنایع وجود دارد، صنایع دلاری مانند فلزی ها، معدنی‌ها، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها که با نوسان قیمت دلار، آنها هم تغییر جهت می‌دهند.

وی ادامه داد: گروه‎های غذایی، دارویی و سیمانی که به ‌اصطلاح ریالی شناخته می‌‌شوند و ظرفیت رشد خوبی را هم به لحاظ سودآوری دارند، حتی گروه ریالی ظرفیت برنده شدن در رالی کل بازار‌ها را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شاخص کل در سال جاری می‌تواند بازدهی بهتری از سایر بازارها داشته باشد. بورس در ایران از نرخ دلار، قیمت‌‌های جهانی، نرخ بهره و ریسک سیستماتیک مانند سیاسی، قیمت‌‌گذاری دستوری و کسری بودجه متأثر می‌شود.

دستجردی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در دو سال گذشته برخلاف اینکه قیمت‌های جهانی شرایط خوبی را داشت و دلار هم صعودی بود، به دلیل نا اطمینانی و ریسک‌های سیاسی بازار سهام دچار عقب‌افتادگی شد. اگر ریسک‌های سیستماتیک متعادل شود و بازار‌های موازی آرام بگیرد، بازار سرمایه به ‌راحتی می‌‌تواند زیان تحمیلی به سرمایه‌‌گذاران را جبران کند.

رشد بورس ادامه دارد

در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس از ابتدای معاملات روند نزولی پیدا کرد، اما پس از یک ساعت تقاضا در بازار رشد کرد و مسیر شاخص را به سمت بالا تغییر داد. در پایان معاملات شاخص کل بورس با رشد ۱۸ هزار و ۳۵۹ واحدی به رقم ۲ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۸۷ صدم درصد بوده است.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز در پایان معاملات ۱۳ هزار و ۳۲۳ واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم ۶۵۱ هزار و ۶۷ واحد ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۲.۰۹ درصد بوده است.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۲۵ واحدی به سطح ۲۶ هزار و ۱۹۰ واحد رشد کرد.  شاخص کل هم وزن  فرابورس  نیز ۲ هزار و ۱۷۷ واحد صعود کرد و به رقم ۱۱۳ هزار و ۲۹ واحد رسیده است.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲۹ هزار و ۴۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۸ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۲ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان رسید.

ورود پول حقیقی به بورس

روز چهارشنبه پس از دو روز وقفه بار دیگر خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۷۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نمادهای وبصادر (بانک صادرات)، فزر (پویا زرکان آق دره) و همراه (همراه اول) بیشترین ورود پول را داشت و پس از وبصادر، نمادهای فزر و همراه قرار داشتند. در مقابل، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۶۱۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۸۵ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۸۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ۲۷۷ نماد صف خرید داشتند و ۸ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۷۰ درصدی نسبت به دیروز به هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۴ درصدی به ۲۹ میلیارد تومان رسید.

خودرو (ایران خودرو)، وبصادر (بانک صادرات) و خساپا (سایپا)، نمادهایی بودند که بیشتری ارزش در صف خرید را داشتند و سهم‌های گلدیرا (صنایع گلدیران)، آ س پ (آ.س.پ) و لپیام (گسترش صنایع پیام) بیشترین ارزش را در صف فروش به خود اختصاص دادند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها