|
کدخبر: 258548

همه چیز در مورد RSI / چگونه به بهتر کردن معاملات کمک می‌کند؟

شاخص مقاومت نسبی که با نام مخفف RSI در بازار رمزارزها شناخته می‌شود حاصل خلاقیت یک مهندس مکانیک بود. اما نکته اینجاست که RSI چگونه به بهتر کردن معاملات ما کمک می‌کند؟

بورس همه چیز در مورد RSI / چگونه به بهتر کردن معاملات کمک می‌کند؟

اگرچه تحلیل تکنیکال به تنهایی برای معامله‌گر شدن کافی نیست اما این نوع تحلیل در بسیاری از اوقات می‌تواند سرمایه شما را از خطر حفظ کند. از طرفی تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل فاندامنتال می‌تواند دیدگاه عمیق‌تری به سرمایه‌گذار بدهد. تحلیل تکنیکال با اعداد سر و کار دارد. با صفر و یک‌ها.

حدود سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ یک مهندس مکانیک آمریکایی که کارش معامله املاک و مستغلات بود به تحلیل تکنیکال علاقه‌مند شد. او تحلیل تکنیکال را آموخت و چندین ابزار تحلیل تکنیکال طراحی کرد. معروف‌ترین ابزاری که این مهندس مکانیک طراحی کرد شاخص قدرت وابسته یا Relative Strength IndeX با نام مخفف RSI بود.

از همان سال‌های RSI به جمع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال وارد شد محبوبیت زیادی در میان معامله‌گران پیدا کرد. این اندیکاتور تقریبا در تمام تحلیل‌ها بررسی می‌شود. یعنی صدور سیگنال از سمت RSI برای یک معامله‌گر حکم فکر کردن به انجام معامله را دارد.

RSI چیست؟

RSI ابزاری است که سرعت و تغییر حرکت قیمت را اندازه‌گیری می‌کند. در نمودار تکنیکال کانالی شماره‌گذاری شده بین صفر تا ۱۰۰ است. یک خط در کانال بین صفر تا ۱۰۰ نوسان می‌کند و حرکات این خط میان اعداد سیگنالی برای معامله‌گر محسوب می‌شود. علاوه بر این با استفاده از این ابزار می‌توان روند بازار را فهمید و پیش‌بینی کرد.

حرکت RSI برای معامله‌گر سیگنال‌های متفاوتی دارد. اگر خط RSI زیر عدد ۴۰ باشد روند بازار ضعیف است. اما اگر RSI بالای عدد ۶۰ تثبیت شود می‌تواند به بیشتر بودن تقاضا امید داشت.

RSI چگونه سیگنال صادر می‌کند؟

۳۰ و ۷۰ اعداد حیاتی اندیکاتور RSI هستند. به محدوده زیر ۳۰ محدوده اشباع فروش و بالای ۷۰ را محدوده اشباع خرید می‌گویند. اگر شاخص RSI به زیر ۳۰ ریزش کند یعنی سیگنال خرید از سمت این اندیکاتور صادر شده است. در مقابل اگر شاخص به بالای ۷۰ صعود کند می‌توان افزایش تقاضا را پیش‌بینی کرد.

البته یک نکته مهم در رابطه با محدوده‌های اشباع خرید و فروش وجود دارد. همانطور که ورود شاخص به این دو محدوده سیگنال خرید و فروش صادر می‌کند، این این شاخص‌ها و نوعی سیگنال است. ریزش شاخص RSI از محدوده اشباع خرید سیگنال فروش است. در مقابل خروج شاخص از محدوده اشباع فروش هم سیگنال خرید است.

به صورت کلی پایه RSI اعداد ۳۰ و ۷۰ هستند و با نگاهی به نمودار تکنیکال بیت‌کوین می‌توانید نکات بالا را با روند قیمت مطابقت دهید.

نکته دیگر در رابطه با RSI پیدا کردن حمایت و مقاومت روی نمودار است. می‌توان برای RSI هم مانند کندل‌ها خط روند کشید. مثلا ممکن است برای مدت طولانی شاخص RSI بین محدوده اشباع فروش و محدوده خنثی نوسان داشته باشد. نقاط پر برخورد در اندیکاتور RSI می‌توانند به عنوان حمایت و مقاومت بررسی شوند. البته زمانی می‌توان این نقاط را حمایت دانست که شاخص RSI با چارت قیمتی مطابقت داده شود. مثلا اگر آنجا که RSI به عنوان مقاومت نشان می‌دهد روی نمودار قیمت هم به عنوان مقاومت شناخته شود می‌توان مقاومت را جدی تلقی کرد.

بررسی RSI در نمودار روزانه بیت‌کوین زمانی که شاخص RSI وارد محدوده اشباع خرید شده بازار رشد و هر جا وارد محدوده اشباع فروش شده بازار ریزش کرده است.

RSI و نکات کاربردی

واگرایی صعودی زمانی رخ می‌دهد که قیمت قوی‌تر از شاخص RSI عمل کند. مثلا زمانی که RSI هنوز وارد محدوده فروش نشده اما قیمت ارز دیجیتال ریزش زیادی کرده را واگرایی صعودی می‌دانند. در این موقعیت می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت برمی‌گردد. مواقعی هم پیش آمده که RSI به شدت ریزش کرده اما قیمت بنا به دلایلی کاهش زیادی ندارد. در اینجا هم می‌توانیم بگویم سیگنال RSI کافی نیست.

زمانی که بازار نزولی است معمولا RSI زیر اعداد ۴۰ تا ۵۰ نوسان می‌کند. اما در بازار صعودی بالای ۶۰ تثبیت می‌شود. البته در بازارهای پرنوسان ممکن است این شاخص نوسان زیادی در روز داشته باشد اما این به استراتژی معاملاتی برمی‌گردد.

برای استفاده کاربردی از RSI باید ابتدا استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید. اینکه معامله‌گر کوتاه‌مدت هستید یا بلندمدت؟ اصولا RSI در معاملات بلندمدت بهتر عمل می‌کند. البته این به این معنا نیست که در معاملات کوتاه‌مدت ضعف دارد.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم RSI به تنهایی کمک زیادی به معامله‌گر نمی‌کند. زیرا RSI یکی از اندیکاتورهای تکنیکال است و یک معامله‌گر معمولی علاوه بر استفاده از تحلیل فاندامنتال حداقل ۵ اندیکاتور را بررسی می‌کند. اما خب می‌توان فهم RSI را قدمی بزرگ دانست.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    Rsiو ارزش بنیادی و فاندامنتال و بالا و پایین شدن نرخ دلار و .... هیچکدام در مورد بورس ایران صدق نمیکنه. اینها فقط در مورد بورسهای خارجی صادق هست و نه بورس ایران. بورس ایران سَوای بورسهای جهان هست و مردم گله ای وار خرید می کنند و گله ای وار می فروشند . اکنون که قیمت تمامی سهم ها به کف رسیده و ارزش واقعی خودش را پیدا کرده آیا کسی خریدار هست؟؟؟مسلما" کسی نمیخره . آبا سال ۹۹ که دلار به ۳۰ هزار تومان رسیده بود آیا شاخص کل بورس به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نرسید؟؟ اکنون که دلار فقط ۲ هزار تومان ، تاکید می‌کنم فقط ۲ هزار تومان با سال ۹۹ فاصله داره آیا شاخص کل هم نزدیک اون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سال ۹۹ هست؟؟!!!!! جواب منفی هست. پس نتیجه میگیریم که بورس به دلار هم وابسته نیست و بورس ایران با بورسهای جهان تفاوت داره.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها