|
کدخبر: 246996

جمله فارسی گروسی معجزه کرد / شاخص بورس تا پایان سال صعودی است؟

بورس تهران امروز بالاخره پیله ای که در هفته های اخیر دور خود تنیده بود را پاره کرد و با رشدی نسبتا خوب روند رکودی هفته های قبل را شکسته و وارد فاز مثبت شدن شاخص شد. از طرفی هم بسیاری از کاربران بورسی در شبکه های اجتماعی نسبت به آینده بازار امیدوارتر شده و معتقدند احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را به مراتب بیش از پیش می دانند، از همین رو برخی اعتقاد دارند روند رو به رشد شاخص کل در طول معاملات امروز حاصل همین خوشبینی است.

شاخص کل بورس امروز ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰، با رشد ۱۷هزار واحدی معاملات را به پایان رساند؛ به گونه ای که رشد ۱.۳۸درصدی شاخص کل، آن را در ارتفاع یک میلیون و ۲۹۸هزار واحدی قرار داد که در هفته های گذشته بالاترین رکورد شاخص کل بورس تهران محسوب می شود.

شاخص‌ هم‌وزن نیز ۰.۵ درصد رشد کرده و به محدوده ۳۳۵هزار و ۸۰۴واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به سه هزار و ۶۶۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته گذشته رکورد نسبتا خوبی محسوب می شود اما به اعتقاد کارشناسان ارزش معاملات هنوز هم با نقطه ایده آل فاصله زیادی دارد.

سفر رافائل گروسی به تهران در راستای مسائل مرتبط با مذاکرات اتمی با مقامات ایرانی بازتاب گسترده و مثبتی در رسانه های داخل و خارج کشور داشت. گستردگی این موج رسانه ای به گونه‌ای بود که بسیاری از تحلیلگران بورسی این سفر مهم و دیپلماتیک را به مثابه چراغ سبزی برای نهایی شدن توافقی در قالب مذاکرات وین انگاشتند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی و روابط بین‌الملل اعتقاد دارند گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای برداشتن گام آخر در راه رسیدن به توافق وارد تهران شده و اگر چنین تحلیلی درست باشد، بورس تهران مانند آنچه امروز شاهدش بودیم، معاملات فردا را نیز در روند مثبت ادامه خواهد داد.

این جو خوشبینی تا جایی است که حتی برخی از تکنیکالیست‌ها پیش‌بینی می‌کنند شاخص می‌تواند تا پیش از پایان سال و در صورت نهایی شدن توافق محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را نیز فتح کرده و سال ۱۴۰۱ را با امید رشد بازار در دل سهامداران آغاز کند.

اما برخی از تحلیلگران معتقدند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق نیز اتفاق خاصی روی نخواهد داد و پس از شوک های مثبت و هیجان زدگی بازار، بورس تهران دوباره به شرایط رکودی که در هفته های گذشته شاهدش بودیم بازخواهد گشت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها