|
کدخبر: 244960

پشت پرده رشد برخی از صنایع بورسی در هفته گذشته

بورس در این هفته رشد ۰.۴۳ واحدی داشت و به محدوده میلیون و ۲۸۸ هزار واحدی رسید. به گفته کارشناسان اخبار برجام عامل افزایش تقاضا در بازار بود.

شاخص کل بورس از عدد یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحدی با رشد ۰.۴۳ واحدی بر روی پله یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد ایستاد. در هفته‌ای جاری شاخص کل هم‌وزن از عدد ۳۲۶ هزار و ۲۹۹ واحد به ۳۳۰ هزار و ۳۱۰ واحد رسید، ۱.۵۴ درصدی رشد داشت همچنین شاخص کل فرابورس نیز از ۱۷ هزار و ۵۶۷ واحدی با رشد ۰.۴ درصدی به عدد ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد رسید.

کدام گروه‌ها رشد کردند؟

امیر توپچی پور درباره روند بازار سرمایه در هفته‌ جاری می‌گوید: بورس این روزها تحت تأثیر متغیرهای کلان همچون بحث بودجه، برجام و بازارهای جهانی قرار دارد و انتشار هر خبری بر معاملات تأثیر می‌گذارد.

 
وی توضیح می‌دهد: در این هفته، انتشار اخبار مثبت برجامی باعث شد تا گروه‌های ریالی وضعیت مطلوبی داشته باشند. در گروه‌های بانکی و خودرویی تقاضا قوت گرفت و آنها با رشد مقطعی که داشتند در حال حاضر به نواحی مقاومتی رسیده‌اند و واکنش به این ناحیه اهمیت بالایی دارد و باید دید طی هفته آینده چه واکنشی به این نواحی نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: معاملات در این گروه‌ها مثبت بوده و می‌توان امیدوار بود که طی ماه‌های آینده وضعیت بهتری تجربه کنند. از سوی دیگر کشور ما نیازمند یک توافق مثبت است تا وضعیت اقتصادی کشور بیش از این شرایط سختی را تجربه نکند. حصول برجام می‌تواند تأثیر مثبتی نیز بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر بازار سرمایه توضیح می‌دهد: در این صورت کسری بودجه دولت کاهش می‌یابد و فشارها از روی بازار سرمایه برای جبران این کسری برداشته می‌شود. همچنین سودآوری شرکت‌ها نیز به‌ مرور زمان افزایش می‌یابد. گروه‌های دلاری و ریالی هر دو از رفع تحریم‌ها سود می‌برند چرا که شرکت‌های صادرات محور می‌توانند با افزایش میزان فروش وضعیت خوبی تجربه کنند. شرکت‌های ریالی همچون بانکی و خودرویی نیز به‌واسطه رفع تحریم‌ها شرایط مثبتی خواهند داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها