|
کدخبر: 244152

چرا اوراق مسکن گران شد؟

بازار اوراق وام مسکن رکورد زده و قیمت هر فقره اوراق تسه به ۱۵۸ هزار تومان رسیده و هزینه دریافت وام یک سوم ارزش آن شده است. علت جهش قیمت اوراق مسکن چیست؟

بورس امروز رشد بیش از هفت هزار واحدی را تجربه کرد و در سطح یک میلیون ۲۸۱ هزار واحدی ایستاد.

در ماه‌های اخیر اوراق وام مسکن دچار جهش قیمتی شده است. در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، قیمت هر برگه از اوراق تسه مسکن مربوط به آبان ماه امسال به بیش از ۱۶۵ هزار تومان رسیده است.

وام مسکن برای یک مجرد تهرانی ۲۸۰ و برای یک زوج ۴۸۰ میلیون تومان است. برای گرفتن وام ۲۸۰ میلیون تومانی باید ۴۸۰ برگه اوراق خریدارای کرد که قیمت نهایی آن بیش از ۷۹ میلیون تومان است. هزینه دریافت این وام برای زوج‌ها نیز ۱۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در حال حاضر متقاضیان وام مسکن تا پایان اسفند ماه می‌توانند اوراق را به صورت نیم‌بها خریداری کنند، یعنی هزینه وام برای مجردان ۴۰ میلیون و برای متاهلان ۷۳ میلیون تومان است.

بورس هیجانی رشد می‌کند؟

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به خرید خانه خصوصا خانه اولی‌ها باعث افزایش اوراق تسه شده است.

وی توضیح می‌دهد: قیمت مسکن طی چند ماه گذشته تغییر چندانی نداشته است و این موضوع عامل استقبال سهامداران از اوراق مسکن (تسه) است.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار می‌‌کند: به نظر می‌رسد اوراق تسه بیشتر مصرفی باشد تا سرمایه‌گذاری.

محبی با اشاره به افزایش قیمت اوراق تسه می‌گوید: در شرایطی که سایر بازارها همانند بورس، خودرو دلار رشد آنچنانی ندارند، اقبال به سمت بازاری مثل مسکن می‌تواند تقاضا را کمی تقویت کند.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: افزایش قیمت تسه تاثیری روی معاملات بورس ندارد.

محبی معاملات بازار را اینطور پیش‌بینی می‌کند: انتظار رشد و ریزش قابل توجهی در بورس وجود ندارد. سیگنال‌های مثبت مذاکرات می‌تواند به شکل هیجان در بازار اعمال شود. اما بازار در اسفند ماه رشد چندانی نخواهد داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها