|
کدخبر: 235505

دلایل ریزش شاخص بورس / سهامداران خسته شدند

از ابتدای سال تاکنون، ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خروج پول از بازار سرمایه توسط حقیقی‌ها صورت گرفته است.

این هفته شاخص کل بورس روند نزولی را پشت سر گذاشت و از محدوده یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد با اُفت ۲۹ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید؛ این یعنی اُفت ۶.۴۳ درصدی را با تنها یک روز کاری مثبت تجربه کرد.

بابک سالاروند گفت: شاخص کل فرابورس طی این هفته روند نزولی در پیش گرفت و با اُفت ۲.۵ درصدی از محدوده ۱۸ هزار و ۳۸۴ واحد به ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید. زیان شاخص هم وزن نیز با اُفت ۵ درصدی این هفته به بیش از ۲۳ درصد رسید و از محدوده ۳۵۳ هزار و ۵۵۶ واحد به محدوده ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد رسید.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، در طول هفته گذشته شاهد خروج یک هزار و ۷ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بودیم، عواملی که بازار سرمایه را دچار ریزش کرده، تعدیل اساسی در انتظارات تورمی در کنار ابهامات اساسی در مورد نرخ گذاری‌های دولتی بود. اخبار جدید منتشر شده نشان می‌دهد، نرخ خوراک و سوخت برای صنایع همچنان غیرمشخص و حتی رو به بالا تصور می‌شود.

ابهامات نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و آثار آن بر نرخ محصولات در صنایع وابسته نیز سبب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است.

اُفت نرخ ارز ریزش بازار را تشدید کرد

قلی پور گفت: این هفته، اُفت نرخ ارز آزاد، نیمایی و سنا از عوامل موثر در اُفت بازار بود. همچنین نبود نقدینگی در بازار، خسته شدن سرمایه گذاران و در نهایت جذاب بودن بازارهای بدون ریسک مثل، سپرده و اوراق بدهی نیز از دلایل وضعیت کاهنده بازار است.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، تعدیل رشد اقتصاد جهانی در گزارش جدید صندوق بین المللی پول بازارهای سهام و کامودیتی جهانی را هم اندکی منفی کرد که بر بازار سرمایه ایران به ویژه صنعت فلزات اساسی و استخراج کانی‌های فلزی اثرگذار بود.

تحولات سیاسی و منطقه‌ای از جمله تحولات یمن در کنار پیشرفت در مذاکرات برجامی نیز تاثیر خاص خود را داشتند. اُفت شاخص از سطح حمایتی تکنیکالی نیز فشار فروش در بازار را تشدید کرد.

خروج ۴۳۲ میلیارد از صنعت فلزی

صنعت کاشی و سرامیک با بازده ۱.۷ درصدی تنها صنعت مثبت در این هفته بود. از نظر ورود پول حقیقی نیز، صرفا قند و شکر، دارویی، زراعت، ساخت محصولات فلزی و کاشی و سرامیک روی هم رفته حدود ۶۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی، در مقابل خروج بیش از ۲ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

بیشترین خروج پول به ترتیب در صنعت فلزات اساسی با ۴۳۲ میلیارد تومان، بانکی با ۱۶۵ میلیارد تومان، بیمه با ۱۲۰ و خودرو با ۱۰۹ و محصولات شیمیایی با ۹۱ میلیارد تومان صورت گرفت.

خروج بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان از بازار از ابتدای سال

طی این هفته، ۲ هزار میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد، از ابتدای سال ۴۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خروج پول از بازار توسط حقیقی‌ها صورت گرفته است. ارزش معاملات خُرد نیز روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که حاکی از رکود شدید در بازار است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    دزدان واختلاسگران بانک آمدن بورس

  • ناشناس ارسالی در

    خداوند تمام مسولان راست وچپ بیسواد که با سهمیه مدرک گرفته اند وبدون آزمون رفتند سر کار وپست گرفته اند نابود کند خداوند ل عنت کند ریسی وروحانی را سرمایه ای که با کارگری جمع کردم در بورس غارت کردند

ارسال نظر