|
کدخبر: 235179

جزئیات پویش حمایت از بورس

در کنار رویکرد حمایتی دولت به بازار سرمایه اخیرا پویشی با عنوان «مجلس حامی بورس» با محوریت تصویب بودجه برای حمایت از بورس آغاز به کار کرده و تا کنون بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس از آن حمایت کرده‌اند.

با ارائه لایحه بودجه به مجلس، خوش‌بینی‌هایی زیادی در میان فعالان حاضر در بازار سرمایه در خصوص حمایت همه جانبه دولت سیزدهم از این بازار ایجاد شد که توانست زمینه‌ساز ایجاد روزهای مثبت در معاملات بورس باشد.

آنچه از بودجه سال آینده برداشت می‌شود این است که دولت سیزدهم در نخستین لایحه بودجه خود توجه ویژه‌ای به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی داشته است. نشانه‌های این توجه ویژه را می‌توان در کاهش مالیات پنج واحد درصدی برای اولین بار در دو دهه اخیر، تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه با منابعی حدود ۷۰ همتی و تثبیت فرمول بهره مالکانه معادن بخشی مشاهده کرد.

اختصاص ردیف بودجه برای صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه و توجه به واریز منابع در صندوق تثبیت بازار سرمایه از مهمترین نکات لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که برای نخستین بار توسط دولت انجام شده و نشان‌دهنده نگاه مثبت آن نسبت به بازار سرمایه و نیز تلاش لازم برای بهبود روند معاملات این بازار است.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس و مسکن‌های گران قیمت، در کنار اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی افراد حقوقی از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه است که از نظر اکثر کارشناسان می‌تواند تاثیر شگرفی در ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی‌های مردم به این بازار، ایجاد روند صعودی شاخص بورس و تداوم آن داشته باشد.

همچنین موضوع اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی در لایحه بودجه مورد تاکید ویژه قرار گرفته است که به نظر می‌رسد اخذ مالیات از سپرده‌های افراد حقوقی سبب تبدیل سپرده‌های بانکی این افراد به اوراق بدهی یا سهام شود و این موضوع به طور حتم به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

اتفاق مهم دیگری که در لایحه بودجه سال آینده رخ خواهد داد این است که نرخ ارز سنا و نیما بهم نزدیک می شود که این موضوع رخداد بزرگی در افزایش سودآوری شرکت‌ها به شمار می‌رود.

همچنین، با آزاد شدن قیمت‌های خوراک و سوخت در برخی صنایع، سایه سنگین قیمت گذاری دستوری هم در سال آینده جدی‌تر برداشته می‌شود.

تعیین سقف ۲ هزار تومانی برای نرخ سوخت صنایع بزرگ فولادی و پتروشیمی و پالایشگاهی از جمله تصمیمات مهم و موثر دیگری است که حمایت فعالین بازار سرمایه را نیز به همراه داشته است.

در کنار موارد فوق کاهش فروش اوراق بدهی از سوی دولت نیز از جمله مباحث مورد توجه در بودجه است که بیانگر رویکردی کاملا حمایتی از بازار سرمایه محسوب می‌شود.

دولت سیزدهم در رویکردی حمایتی، کل فروش اوراق در سال آینده را ۸۸ همت در نظر گرفته است و در عین حال ۱۲۸ همت از اوراق گذشته را تسویه می‌کند که این به معنی خالص تزریق حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی به بازارها است.

در کنار تلاش‌ها و رویکرد حمایتی دولت، نمایندگان مردم در خانه ملت نیز با پیگیری موضوعات مربوط به بازار سرمایه در مسیر تقویت این بازار گام برداشته و به طور جدی در تلاش هستند.اخیرا پویشی با عنوان «مجلس حامی بورس» با محوریت تصویب بودجه برای حمایت از بورس آغاز به کار کرده تا با دعوت از نمایندگان مجلس برای ملحق شدن به آن، اطمینان خاطری را برای مردم فراهم کند که نمایندگان قانون بودجه ۱۴۰۱ را مبتنی بر حمایت از بازار سرمایه تصویب خواهند کرد.

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر