|
کدخبر: 225139

بی محلی بورس به بودجه ۱۴۰۱

با انتشار بودجه ۱۴۰۱ کارشناسان بازار سهام نظرات متفاوتی در خصوص تاثیر آن بر بورس داشتند. برخی ارقام بورسی بودجه را به دور از واقعیت می‌دانند و برخی معتقدند بورس واکنشی خنثی نسبت به بودجه داشته است.

بازار سهام حتی پس از انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۱ روند ریزشی خود را ادامه داده است. شاخص کل روز گذشته ۲۳ هزار واحد و در میانه بازار امروز نیز بیش از ۵هزار واحد افت داشته. ارزش معاملات نیز در میانه بازار امروز ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که ارزش معاملات روز گذشته نیز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان نرسیده بود.

پیام الیاس‌کردی کارشناس بازار سهام، در این خصوص گفت: دولت حساب ویژه‌ای که در بودجه سال ۱۴۰۰ روی فروش اوراق باز کرده بود را در سال ۱۴۰۱ ندارد. این خبر خوبی برای بورس است اما تاثیر این خبر خوب با خبر بد افزایش نرخ سوخت گاز صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی خنثی می‌شود.

وی ادامه داد: ارز ترجیحی نیز حذف شده اما به نظر نمی‌رسد حتی صنایعی که از این موضوع منتفع می‌شوند نسبت به آن واکنشی نشان دهند. همانطور که امروز نیز مشخص بود بورس هیچ واکنشی به بودجه نداشت و کاملا خنثی بود.

این کارشناس بازار سهام افزود: این عدم واکنش از عدم اعتماد لازم در بازار سرمایه ناشی می‌شود. امروز همچنان فشار عرضه در بازار زیاد بود. این در حالی است که باید لااقل در صنایع زراعی و روغنی تاثیر مثبتی شاهد می‌بودیم.

الیاس‌کردی عنوان کرد: بودجه انقباضی شده اما اینکه به همین صورت اجرا شود یا نه محل ابهام است. لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس نتیجه‌بخش بودن مذاکرات تدوین شده اما چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد طبیعتا شاهد تغییراتنی در اجرا خواهیم بود.

وی گفت: به طور کلی تاثیرات مثبت بودجه تاثیرات منفی را خنثی کرد و شاهد اتفاق ویژه‌ای نبودیم. نیاز است دولت بازار سهام را به حال خود رها کند و از تصمیمات لحظه‌ای بپرهیزد تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها