|
کدخبر: 222697

سرمایه گذاری در بازار رمزارزها بهتر است یا بورس؟

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: بازار رمزارزها با وجود آنکه قابلیت تحلیل ندارند و اطلاعاتی که بتوان بر اساس آن تحلیل قابل اتکاء ارائه داد و در دسترس نیست برای سرمایه‌گذاران و معامله گران جذاب است. در حالی که در بازار سرمایه شرکت هایی با اطلاعات شفاف و بنیاد قوی که برای تریدرها جذابیتی ندارد.

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در همایش روشهای نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ گفت: سازمان بورس حمایت کامل از فعالیت سبدگردان‌ها برای حرکت به سمت الکترونیکی شدن دارد و در حال حاضر ۷ هزار سبد خرد در بین سبدگردان‌های بورس وجود دارد که صدور و ابطال کدهای PRX به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر فقط ۸ شرط برای اپلیکیشن‌های مختلف بازار قرار داده  و از این طریق بر آنها نظارت می‌کند، ادامه داد: سوپرمارکت های مالی تجربه بسیار خوبی بوده و در حال حاضر در کارگزاری ها و مجموعه های مختلف شروع به فعالیت کردند این سوپرمارکت‌ها به صورت فیزیکی فعالیت دارند اما در بازار سرمایه بحث سوپرمارکت های آنلاین مطرح است.

وی گفت: مجموعه هایی که دارای یک سبد از محصولات هستند می‌توانند در خصوص سوپرمارکت های مالی آنلاین اقدام کنند و از لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد کارهای انجام شده و احتمالا سال آینده با پلتفرم های خدمات بازار سرمایه به صورت تجمیعی همراه خواهیم بود. 

فدایی ادامه داد: اصلاح قوانین و مقررات بهبود و طراحی ابزارها در سال گذشته پیگیری شده است و بخشی از کارهایی که ما در این حوزه در سازمان بورس دنبال کرده ایم موضوع انتفاع بوده است در همین راستا دستاوردی در سازمان بورس تصویب شده و کمک کرده است تا فضا بازتر شود بحث دستورالعمل های سرمایه گذاری برخط که به تبع آن فضای ورود سرمایه‌گذاران به صورت غیر مستقیم فراهم می‌شود .

مدیر نظارت بر نهادهای مالی افزود:  بازار رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم و... با وجود آنکه قابلیت تحلیل ندارد و اطلاعاتی که بتوان بر اساس آن تحلیل قابل اتکاء ارائه داد، وجود ندارد؛ برای سرمایه‌گذاران و معامله گران جذاب است. اما در بازار سرمایه ما شرکت هایی با اطلاعات شفاف و بنیاد قوی وجود دارد که برای تریدرها جذاب نیست. این موضوع به دلیل جذابیت یا عدم جذابیت محصول نیست، بلکه ناشی از جذابیت سیستمی است که محصول در آن فضا مورد معامله قرار می گیرد. معتقدم نمادها و سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه نقش مواد اولیه را در آشپزی دارد و ما در این سال‌ها عادت کرده‌ایم در رستوران مان غذا را به صورت خام سرو کنیم. بعد گلایه داریم چرا مردم تمایل به صرف غذا در رستوران هایی دارند که غذا را با تزیینات و دستورالعمل‌های مختلف به مشتریان عرضه می کنند.

همچنین در این مراسم بهنام محسنی معاون سابق فرابورس درباره نقش فین تک ها در این بازار اظهار داشت:  در بررسی‌های انجام شده در کشورها، ارتباط بسیار عمیقی بین تولید ناخالص ملی کشور، به ویژه سرمایه گذاری دانش بنیان،  و فینتک‌های سرمایه گذاری وجود دارد. کشور‌هایی که در این حوزه وارد نشده است اثر منفی آن را در  رشد ناخالص ملی لمس کرده اند.

وی ادامه داد: ارائه هیچ یک از راه حل‌های آتی بازار سرمایه بدون حضور تکنولوژی امکان پذیر نیست. این یک انتخاب نیست و در واقع یک مسیر قطعی در پیش روی بازار سرمایه است.  به کمک فین تک ها و تکنولوژی مالی میتوانیم مرزبندی سرمایه گذاری در بازار‌های پرریسک و کم ریسک را بیشتر کنیم. در نتیجه می توان دغدغه سرمایه گذاری افراد حقیقی را در بازار کاهش دهیم.

همچنین محمود رضا خواجه نصیری کارشناس بازار سرمایه در این مراسم با بیان اینکه  کوتاه ترین راه برای افزایش جذابیت بازار سرمایه در شرایط فعلی استفاده از قابلیت های حوزه فین تک است، گفت: با استفاده از فین تک ها می توان جذابیت بازارسرمایه را نسبت به بازارهای موازی افزایش داد تا بدین ترتیب شاهد رویکرد تعاملی سهامداران نسبت به این بازار باشیم.

وی تاکید کرد: باید دید چرا سرمایه‌گذاران ما بعد از ورود و معامله گری در بازارهای خارجی، دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه  کشورمان ندارند. نکته اول اینجاست که بازارهای خارجی ریسک بالاتر، دامنه نوسان باز و تنوع ابزار داشته و دوطرفه هستند. شاید اولین راهکاری که در این مورد مطرح شود، این است که سازمان بورس و اوراق بهادار باید به سرعت نسبت به تصویب مقررات و مصوبات ایجاد ابزارهای جدید و توسعه آنها اقدام کند و از همین جاست که نقطه افتراق شکل می گیرد. موضوع این است که در بازارهای سرمایه جهانی، رگولاتورها ابزارسازی نمی کنند؛ بلکه فضا برای توسعه ابزارهای ایجاد می کنند و ابزارها در سایه کسب و کارها شکل می گیرند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر