|
کدخبر: 222363

حال بد سهام عدالت

سهام عدالت مانند بورس حال و روز خوبی ندارد و هر هفته ارزش این سهام نسبت به هفته‌های گذشته با افت بیشتری مواجه می‌شود.

بورس حال بد سهام عدالت

ارزش سبد سهام عدالت متاثر از شاخص کل بورس در حال نوسان است. البته در هفته‌های گذشته، ارزش این دارایی دایم در حال کاهش بوده است.

در هفته دوم آذرماه شاخص کل بورس با افت ۳.۹ درصدی مواجه شد. سبد سهام عدالت نیز به تبعیت از شاخص کل بورس در هفته گذشته ۵.۵ درصدی پیدا کرده است.

سبد سهام عدالت به دلیل اینکه از نمادهای شاخص ساز و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است، تاثیر بیشتری از شاخص کل بورس می‌پذیرد. به همین دلیل، افت ارزش سهام عدالت در هفته‌های گذشته بیشتر از شاخص کل بورس بوده است.

از سهام عدالت چه خبر؟

مهدی محمود رباطی، مدیرعامل‌ یکی از کارگزاری های بورس‌ در مورد ارزش پرتفوی سهام عدالت و بازاریابی این سهام گفت: سهام عدالت گلچینی از بهترین شرکت‌های بورسی ایران است، مشکل سهام عدالت نداشتن برنامه مدون و نداشتن مدیریت بازارگردانی است که باعث آشفتگی بازار، فشار به بازار سرمایه و افت ارزش شده است.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود ۲ هزار میلیارد تومان از پول سهام عدالت برای بازارگردانی استفاده شده است، گفت: ۲ هزار میلیارد تومان در مقابل پرتفوی سهام عدالت عدد ناچیزی است و به راحتی تمام می‌شود.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: صندوق توسعه و تثبیت بازار با وجود دریافت ۲ هزار میلیارد تومان از سود شرکت‌های سهام عدالت بازارگردانی سهام عدالت را انجام نداد و سهام عدالت همانند طفل یتیمی رها شده است. حلقه مفقوده در سهام عدالت این است که متأسفانه سود ۱۳ شرکت غیر بورسی در پرتفوی سهام عدالت در هیچ‌جا محاسبه و شفاف‌سازی نشده است، اول باید تکلیف سود ۱۳ شرکت غیر بورسی روشن شود، بعدا دنبال عدم واریز ۱۰ درصد سود ۹۸ برویم.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت در هفته گذشته با افت ۵.۵ درصدی مواجه شد. ارزش سبد ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته گذشته به ترتیب با افت ۴۷۹ هزار تومان، ۵۷۷ هزار تومان، ۶۲۳ هزار تومان و یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان روبرو شد.

ارزش سبد سهام عدالت در برگه های مختلف به ترتیب به ۸ میلیون ۲۰۵ هزار تومان، ۹ میلیون ۸۷۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون ۶۷۳ هزار تومان و ۲۰ میلیون ۶۲ هزار تومان هزار تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال ۱۳۹۹ که بازار سرمایه در روزهای اوج بوده است، در برگه های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی با کاهش ۴۷ درصدی مواجه شده و ارزش آن به ترتیب به میزان ۷ میلیون ۳۷۴ هزار تومان، ۸ میلیون ۸۷۰ هزار تومان، ۹ میلیون ۵۹۱ هزار تومان و ۱۸ میلیون ۲۹ هزار تومان کاهش یافته است.

سهام عدالت از سال ۸۵ که وارد عرصه اقتصادی ایران شد، به مرور زمان به یکی از دارایی های افراد تبدیل شد. با آزادسازی سهام عدالت توسط دولت در سال ۹۹، ارزش آن روز به روز کاهش یافت. این مساله را می توان در تصمیمات اشتباه دولت دوازدهم در زمینه این سهام جستجو کرد.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر