|
کدخبر: 212062

اگر می خواهید در بورس سود کنید، بخوانید!

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پرسشی که این روزها بسیاری از سهامداران حقیقی از یکدیگر می پرسند، گفت: به صورت کلی تصمیم اینکه بخواهیم از بازار خارج شویم و یا در بازار بمانیم به سهم هایی که در سبد خود داریم بستگی دارد، از همین رو نمی توان حکمی کلی برای بازار صادر کرد و گفت الان وقت خروج از بازار است یا اینکه سهم ها ارزنده هستند و به جای خروج باید اقدام به خرید کرد.

محمد گرجی‌آرا کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اهمیت تعیین تکلیف مذاکرات و همچنین نرخ بهره، عنوان کرد: دو مولفه‌ مهم وجود دارد که بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و همه منتظر نتیجه آن هستند؛ تعیین نرخ بهره و همچنین مشخص شدن آینده مذاکرات هسته‌ای می تواند آثار ریشه‌ای و تعیین کننده‌ای بر روند بازار داشته باشند.

این کارشناس بورس ادامه داد: از طرفی هم دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه است و به نظر می‌‎رسد تا به حال نتوانسته به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شد اوراق بفروشد. از همین رو انتظار می‌رود دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شود که تداوم اجرای این سیاست در نهایت می‌تواند به رشد نرخ تورم در ماه‌ها و هفته‌های آینده ختم شود.

کدام سهم‌ها را نفروشیم؟

گرجی‌آرا ضمن اشاره به ارزندگی برخی از گروه‌های سهامی در بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به وضعیتی که تشریح شد، چنانچه در سبد سهام فعالان بازار، سهم‌های کامودیتی‌محور مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها وجود داشته باشد باید کمی با تامل بیشتری نسبت به فروش آنها اقدام کرد. این سهم‌ها با توجه به فضای بازار می‌توانند چشم‌انداز به مراتب بهتری را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت بخش عمده افت ارزش این دسته سهم‌ها اتفاق افتاده و غالبا در محدوده ارزنده‌ای قرار دارند. از همین رو می‌توان گفت خروج از این سهم‌ها در شرایط کنونی منطقی نیست.

کدام سهم‌ها را بفروشیم؟

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اما برخی از سهم‌ها شرایط نامساعدی دارند و باید هر یک از آنها را با دقت بیشتری مورد بررسی دوباره قرار داد؛ از جمله این سهم‌ها می‌توان به گروه‌هایی مانند برخی از بانکی‌ها، پالایشی‌ها و خودرویی‌ها اشاره کرد. با توجه به وضعیتی که در فضای کلی اقتصاد کشور وجود دارد انتظار می‌رود این سهم‌ها چشم‌انداز چندان مثبتی را در کوتاه‌مدت نداشته باشند. البته در بین این دسته از سهم‌ها نیز مواردی وجود دارند که ارزنده هستند و می‌توانند رشد خوبی را تجربه کنند اما به طور کلی این صنایع در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری دارند.

توصیه به نوسهامداران و باتجربه‌ها

گرجی‌آرا با اشاره به ناآشنا بودن عده ای از فعالان بازار با شرایط فعلی بورس خاطرنشان کرد: اما نباید فراموش کرد در این وضعیت کمی ریسک سهامداری مستقیم افزایش یافته است، از همین رو برای نوسهامدارانی که تجربه کمتری در بازار سرمایه دارند می‌توان صندوق‌های سهامی را گزینه مناسبی دانست.

وی در پایان درباره فعالان باتجربه بورسی، گفت: افرادی که آشنایی بیشتری نسبت به بازار دارند می‌توانند با اتکا به شناخت خود از سهم‌ها و گروه‌های مختلف در بورس، اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر