|
کدخبر: 203263

تحلیلی جذاب از بورس در ۳ هفته اخیر

کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس عوامل ریزش بورس در سه هفته اخیر را بررسی کرد.

 علیرضا کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس درمورد دلایل افت بورس در دو سه هفته اخیر به سه عامل اشاره و اظهارکرد: اولین عامل، بحث عرضه های اولیه سهام به میزان خیلی زیاد است.

وی افزود: در شرایطی که نقدینگی کافی برای جذب عرضه های اولیه وجود نداشت، شرکت های بزرگی با ارقام خیلی بالا در بازار سرمایه عرضه شدند.

کدیور به دومین عامل نیز اشاره و اظهارکرد: عامل دوم وضعیت بازار و عرضه اوراق بدهی دولت است؛ دولت برای تأمین کسری بودجه اوراقی را در بازار عرضه می کند که این هم به نقدینگی در بازار فشار آورده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس معتقد است مورد سومی که باعث شرایط فعلی بازار سرمایه شده به روی کارآمدن کابینه جدید دولت و بلاتکلیفی و شایعات مربوط به ماندن یا تغییر مدیران در سِمت های مختلف برمی گردد.

کدیور درمورد نقش عرضه های اولیه در ریزش شاخص های بورس اظهارکرد: اگر این عرضه های اولیه به صورت عمدی انجام شده تا بازار دچار ریزش شود که باید گفت این یک سیاست اشتباه است چراکه مکانیزم های بازار باید به صورت درون زا به نحوی عمل کنند که خود بازار رشد و یا ریزش کند و لذا دستکاری ریزش ها با عوامل بیرونی سیاست درستی نیست.

در ادامه، دکتر انور حبیب زاده بوکانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بازار سرمایه کشورهای پیشرفته در ساختار نظام مالی قرار می گیرد.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی این موضوع را پذیرفته و احتمال داده که شرایط ناگواری که در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ ایجاد شد در سال ۱۴۰۰ هم تسری پیدا خواهد کرد از این رو برنامه اصلاح زیرساخت های بازار سرمایه را در نظر گرفته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، تشویق سرمایه گذاری های غیرمستقیم در بورس و توسعه ابزارهای مالی برای این موضوع را پیشنهاد و بر آن تأکید کرد.

منبع: بازار

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها