|
کدخبر: 202586

​بورس فردا چگونه خواهد بود؟

با شدت عرضه ها در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه، تحلیلگران موقعیت خریداران را در روز سه شنبه متزلزل ارزیابی میکنند.

معاملات روز دوشنبه بازار سهام با وجود رشد نیم درصدی شاخص کل بورس و رشد 0.37 درصدی شاخص کل هم وزن همچنان با فشار فروشندگان در سمت عرضه روبه روست. در روزی که شاخص پس از 4 روز متوالی سبز رنگ شد، شاخص های عملکردی بازار هم نامطمئن ارزیابی شدند.

به طوریکه اگرچه میانگین خرید و فروش حقیقی ها در بازار به نفع خریداران بود اما این وضعیت ناپایدار و در روزهای گذشته بارها به نفع فروشندگان بود. البته سرانه خرید و فروش حقیقی ها به ازای هر نماد به نفع فروشندگان بود. ارزش معاملات خُرد هم اندکی بیش تر از 5 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که از دید حرفه ای های بازار برای خلاصی از وضعیت کنونی و رونق دوباره نیاز به حجم بالای 10 هزار میلیارد تومان معاملات خُرد است که میتواند سیگنال قوی برای بازار محسوب شود. جریان نقدینگی هم در بازار سهام منفی و در صندوق های با درآمد ثابت مثبت ارزیابی شد.

شاخص کل بورس اکنون اندکی از لبه 1.4 میلیون واحد دورتر شده، اما در صورت فشار دوباره عرضه میتواند کانال 1.4 میلیون واحد را از دست بدهد. فعلا مرز مقاومت در معاملات روز دوشنبه تغییر آنچنانی نداشت و هر چند خریداران اجازه رسیدن به مرز حساس مقاومتی را به فروشندگان ندادند اما فشار فروشندگان در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه میتواند موقعیت خریداران را متزلزل کند.

در مختصات کنونی، بورس بازان فشار سمت عرضه را که در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه بیشتر شد، سیگنالی برای فشار دوباره در معاملات سه شنبه میپندارند و تاکید دارند بورس بازان باید از رفتارهای هیجانی چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا بپرهیزند و در دو حالت با محاسبه سود و زیان، پرتفوی خود را بهینه کنند.

در وضعیت سود، بهتر است سهامداران روی سهم های که همچنان با تقاضا روبه رو هستند، امیدوارانه به دور از رفتار هیجانی به سودهای کم اما پیوسته خوشنود باشند. در وضعیت زیان هم بهتر است در صورت نگاه بلندمدت و بنیادی به سهم، از رفتار فروش هیجانی پرهیز، در غیر اینصورت حد ضرر شناسایی کنند و از افتادن در ورطه موج های هیجانی بپرهیزند.

اگرچه با سیگنال افزایش آرام و تدریجی نرخ سود بانکی، بازار در موقعیت های خرید با احتیاط بیشتری گام بر میدارد اما رویدادهای سیستماتیک همچون ملاقات وزیر امورخارجه ایران با کشورهای طرف برجامی در نیویورک و سخنرانی روز سه شنبه رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل (به صورت برخط) شرایط انتظار و احتیاط را در سمت تقاضا تقویت کرده است.

این در حالی است که تغییرات نرخ ارز نیز در محدوده مشخصی دنبال میشود و به نظر میرسد از هفته های آتی با تعیین ریل سیاست گذاری دولت در چگونگی تامین کسری بودجه، اعلام رئیس کل جدید بانک مرکزی و آغاز مذاکرات برجامی در وین، بازارها با حساسیت بیشتری دنبال شود. البته کامودیتی ها و بازارهای جهانی در انتظار نشست فدرال رزرو در اواخر هفته جاری هستند و سهم های کامودیتی ها از ناحیه میتوانند دوباره به بازار سمت و سو بدهند.

در معاملات روز دوشنبه سهم های کامودیتی محور توانستند شاخص را به پیش ببرند. سهم های مربوط به برخی صنایع همچون پالایشی ها هم میتوانند موتور محرکه بازار باشند. هر چند که سهم های صادرات محور فعلا در نوسان محدودی دنبال میشوند.  تک سهم ها و سهم های ریالی تورمی نیز فعلا با فشار سمت عرضه روبه رو هستند.

با این وصف، تازه ترین نظرسنجی ها نشان میدهد بیشتر پاسخگویان تاکید دارند نباید فشار فروشندگان سمت عرضه را نادیده گرفت و از این ناحیه تقاضا میتواند با جالش روبه رو شود. البته معاملات روز سه شنبه با توجه به عرضه اولیه #شکام میتواند با جابه جایی نقدینگی از ناحیه سمت عرضه برای بازار ناپایدار فعلی، وضعیت چالشی ایجاد کند.

 

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر