|
کدخبر: 199839

راهکاری برای حذف دلالی از بازار سیمان

این روزها دوباره موضوع قیمت گذاری دستوری سیمان در کنار ورود آن به بورس کالا مطرح شده است و وزن قیمت گذاری دستوری گویا بیشتر بود چرا که روز گذشته شاهد قرمزپوشی سیمانی ها بودیم. در گفتگو با علی عصاری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی وضع موجود بازار سیمان و چشم انداز گروه سیمانی پرداختیم.

در مورخه ۱۹ شهریورماه سال جاری بود که علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس گفت که وزیر صمت قول داده است قیمت هر پاکت سیمان ظرف ۱۵ روز به ۲۵ هزار تومان برسد.

همین اظهار نظر کافی بود تا در روز گذشته مورخه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ گروه سیمانی تقریبا یک دست قرمزپوش شود.

در گفتگو با علی عصاری به بررسی صحبت های انجام شده در مدت اخیر درباره سیمان پرداختیم و نظر وی را درباره آینده گروه سیمانی ها پرسیدیم.

علی عصاری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: درباره گروه سیمانی دو عامل را می توان بررسی کرد و شرایط موجود را به دو عامل ربط داد. عامل اول قیمت گذاری دستوری است. قیمت گذاری دستوری بسیار در اقتصاد ما تکرار شده است و پیامد آن فقط ایجاد رانت، زیان تولیدکننده و سهامداران است. عامل دومی که می شود مورد بررسی قرار داد ورود سیمان به بورس کالاست که چندی پیش مطرح شد و قرار بر این شد که سیمان وارد بورس کالا شود.

عصاری افزود: ورود سیمان به بورس کالا طبیعتا موجبات حذف رانت را فراهم می کند و همچنین واسطه گری ها در رسیدن سیمان به دست مصرف کننده حذف شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دو الی سه ماه گذشته به دلیل قطعی برق، تقریبا قیمت سیمان در بازار واقعی ۴۰۰ درصد افزایش داشت. 

عصاری با اشاره به اینکه با این پیش زمینه حالا وضعیت فعلی بازار سیمان چگونه است، اظهار داشت: چیزی که می شود از شرایط فعلی بازار سیمان دریافت کرد و وضعیت بازار گروه سیمانی ها را توجیه کرد تناقض در رفتار و گفتار دولت جدید است. وی ادامه داد: دولت جدید در مرحله اول وعده ساخت تعداد قابل توجهی از مسکن را به مردم داد. طبیعتا ساخت این تعداد مسکن نیازمند مقدار قابل توجهی سیمان است. پس تقاضا برای سیمان بسیار بالا خواهد بود. از سوی دیگر قیمت سیمان متناسب با مسکن ارزان قیمت نیست و اگر بخواهند با قیمت واقعی سیمان این مسکن را بسازند طبیعتا این مسکن دیگر ارزان قیمت نخواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: به نظر من دوباره مطرح شدن قیمت دستوری که قبلا دولت وعده آن را داده بود که حذف شود، مجدد ظهور پیدا کرده است و این تناقض را ایجاد کرده است.

وی گفت: همیشه صحبت هایی که سیاسیون در اکثر بازارها انجام می دهند تاثیر آن را به شدت و با شتاب بیشتری در بازار سرمایه می بینیم. این صحبت ها باعث می شود که یا بازار اُفت کند و یا رو به صعود باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر از دیدگاه من، با توجه به اینکه همچنان ایران پرچمدار تولید سیمان در منطقه هست، اگر بتواند این جایگاه را حفظ کند و تولید سیمان کاهش پیدا نکند، سهام سیمانی از دیدگاه من ارزنده هستند و ممکن است چند روزی بخاطر این التهابات منفی باشند ولی می تواند چشم انداز روشنی را در آینده داشته باشد.

 

منبع: نبض بورس

ارسال نظر