|
کدخبر: 199379

نوسانات بورس هفته دوم شهریور در یک نگاه

سومین هفته شهریورماه شاخص‌کل بورس هر چند کم‌مقدار اما به‌مدار صعودی بازگشت و با رشد ۳۵/ ۰درصدی تا محدوده یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد پیشروی کرد.

بورس نوسانات بورس هفته دوم شهریور در یک نگاه

نوسان سینوسی بازار طی معاملات هفته گذشته سبب شد تا با وجود برآیند مثبت اما سهامداران خرد فروشنده باقی بمانند. در این راستا معاملات هفته گذشته بورس تهران در حالی به‌پایان رسید که حقیقی‌ها با ثبت خالص فروش ۱۲۵ میلیارد و ۹۹۹میلیون تومانی برای دومین هفته پیاپی از گردونه معاملات سهام خارج شوند. با وجود فروشنده‌شدن حقیقی‌ها در سهام اما خالص خرید این دسته از بازیگران بورسی در صندوق‌های ETF به‌میزان ۲۸۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مثبت بود، از این‌رو به‌نظر می‌رسد سهامداران خرد ترجیح داده‌اند با پوشش‌دادن بخشی از ریسک حضور در بازار سرمایه، راه عقلانی‌تر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در پیش بگیرند.

  همگام با بازیگران صنایع

در هفته‌ای که سهامداران خرد در مجموع خالص فروش ۱۲۵ میلیارد و ۹۹۹ میلیون تومانی را رقم زدند، گروه خدمات فنی و مهندسی شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۶۹ میلیارد و ۳۲۴میلیون تومان در مسیر حقوقی به‌حقیقی بود. پس از آن نوبت به‌گروه تک سهم اطلاعات و ارتباطات رسید. این صنعت در مجموع هفته منتهی به‌۱۷ شهریور، با خالص خرید ۶۸ میلیارد و ۷۹ میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شد. این رقم در شرکت‌های زیرمجموعه صنعت ماشین‌آلات به‌۶۰ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان رسید. در مجموع هفته گذشته در میان صنایع فعال بورسی، ۲۳ گروه مورد توجه سهامداران خرد واقع شد و در مقابل شاهد خروج این دسته از بازیگران بورسی از ۱۵ صنعت بودیم. با وجود تعداد بییشتر گروه‌های بورس موجود در لیست خرید حقیقی‌ها اما ورود سرمایه به‌این صنایع آنقدر زیاد نبود که مجموع خالص خرید هفتگی سهامداران خرد را مثبت کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته منتهی به ‌۱۷شهریورماه فلزی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای خروج قرار گرفتند. این گروه در هفته‌ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به‌ارزش ۱۸۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به‌پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند.

  نگاهی به‌روزهای هفته گذشته

شنبه: بورس تهران نخستین روز کاری هفته گذشته را با رشد ۳۴/ ۱درصدی شاخص‌کل آغاز کرد و تا محدوده یک‌میلیون و ۵۴۱ هزار واحد پیشروی کرد. افزایش میانگین قیمت سهام سبب شد تا روز شنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۲۲۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون تومان در مسیر حقوقی به‌حقیقی باشیم. در میان صنایع بورسی در کنار ورود سرمایه‌های حقیقی به‌۲۶ گروه، معامله‌گران خرد تصمیم گرفتند زیرمجموعه‌های ۱۲ صنعت را در لیست فروش خود قرار دهند.

در اولویت نخست حقیقی‌ها برای خرید اما گروه ماشین‌آلات با ورود ۷۹ میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومانی قرار گرفت. پس از آن شاهد خالص خرید مثبت حقیقی‌ها به‌میزان ۴۵‌میلیارد و ۸۰۸میلیون تومان در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی بودیم.

در آنسوی بازار اما گروه‌های کامودیتی‌محور با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها مواجه شدند. در این‌خصوص می‌توان به‌خروج ۶۳میلیارد و ۲۹۲ میلیارد تومانی سهامداران خرد از گروه فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. پس از آن نیز معدنی‌ها شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۳۱ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان در مسیر حقیقی به‌حقوقی باشیم. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با خالص فروش ۲۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شدند.

یکشنبه: روز یکشنبه شاخص‌کل تغییر مسیر داد و با افت ۲۵/ ۰ درصدی مواجه شد. با وجود عقب‌نشینی قیمت‌ها که البته در نیمه دوم معاملات رخ داد، سهامداران حقیقی نقش خریدار خود را حفظ کردند و معاملات دومین روز هفته با ورود سرمایه ۷۸میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران پایان یافت. در این روز ۲۰ گروه از صنایع فعال بورسی با خالص خرید مثبت سهامداران خرد همراه شدند. در صدر این لیست زیرمجموعه‌های گروه خدمات فنی و مهندسی قرار داشتند که شاهد جابه‌جایی ۷۳ میلیارد و ۸۶۹میلیون تومانی در مسیر حقوقی به‌حقیقی بودند. قندی‌ها نیز با تجربه شرایط مشابه خالص خرید ۴۵‌میلیارد و ۴۲۶‌میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد را تجربه کردند. خودرویی‌ها نیز روز یکشنبه خوش‌اقبال بودند و با ورود ۲۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به ‌زیرمجموعه‌های خود همراه شدند. در آن‌سوی بازار اما دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور شرایط متفاوتی را تجربه کردند. در این راستا گروه فرآورده‌های نفتی در صدر لیست فروش حقیقی قرار گرفت و شاهد خروج ۷۸‌میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومانی سهامداران خرد بود.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای پس از فراز و فرود چندباره، مجددا به‌محدوده سبز تابلو بازگشت و هرچند کم‌مقدار اما ۰۹/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد. در این روز اما افزایش اقبال به‌سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر، نماگر هم‌وزن را با رشد ۵۶/ ۰ درصدی همراه کرد. این رشد میانگین وزنی قیمت‌ها اما نتوانست سبب ورود سرمایه‌های حقیقی به‌گردونه معاملات سهام شود. به‌این ترتیب روز دوشنبه شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۵۸ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به‌پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودیم. نگاهی به‌وضعیت صنایع بورسی طی معاملات روز دوشنبه نشان داد در مقابل ورود سرمایه‌های خرد به‌۱۴‌صنعت، ۲۴‌گروه با حمایت حقوقی همراه شدند با این حال برخی از صنایع  کامودیتی‌محور جایگاه خود را در لیست خرید حقیقی‌ها پیدا کردند. در این راستا پالایشی‌ها  شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۶۵ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان در مسیر حقوقی به‌حقیقی بود. معدنی‌ها نیز شاهد ورود ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد به‌ زیرمجموعه‌های خود بودند. در آن‌سوی بازار اما دو گروه دلاری دیگر یعنی محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با بیشترین خروج سهامداران حقیقی جمعا به‌میزان ۱۰۱ میلیارد و ۹۷۷ میلیون تومان مواجه شدند.

سه‌شنبه: در این روز دوباره شاخص سهام تغییر مسیر داد و این‌بار با شدت بیشتری در مسیر نزول حرکت کرد، از این‌رو روز سه‌شنبه افت میانگین وزنی قیمت‌ها به ‌یک‌درصد رسید و شاخص‌کل تا محدوده یک‌میلیون و ۵۲۳ هزار واحد عقب نشست. همسو با این فضای کاهشی سهامداران خرد بورس تهران خالص خرید ۲۹۵ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومانی را رقم زدند.

در این روز حقیقی‌ها ۲۳ صنعت را در لیست فروش خود جای دادند. در صدر آنها گروه‌های فلزات‌اساسی و محصولات شیمیایی خودنمایی می‌کردند. این ۲ گروه در مجموع روز سه‌شنبه شاهد ثبت خالص فروش ۶۸میلیارد و ۱۴‌میلیون تومانی حقیقی‌ها بودند. در مقابل بیشترین ورود سرمایه‌های خرد به‌زیرمجموعه‌های پالایشی به‌میزان ۲۵میلیارد و ۸۹۶ میلیون تومان رقم خورد.

چهارشنبه:‌ در پایان هفته گذشته شاخص ۱۶/ ۰‌درصد رشد کرد تا الگوی سینوسی این نماگر در هفته تکمیل شود. با این حال سهامداران خرد انگیزه کافی برای ثبت یک خالص خرید مثبت را نیافتند و در این روز نیز شاهد خروج ۷۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومانی این دسته از بازیگران بورسی بودیم. روز چهارشنبه در مقابل ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۱۴ صنعت، ۲۴ گروه خروج سهامداران خرد را تجربه کردند. در این راستا طی دادوستدهای روز پایانی هفته گذشته گروه کانه‌های فلزی با محوریت نماد «کنور» مورد ‌توجه سهامداران خرد واقع شد تا مجموع خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه ۳۱ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان برآورد شود. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز وارد لیست خرید حقیقی شدند و روز چهارشنبه شاهد ورود ۲۸ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان نقدینگی خرد به‌شرکت‌های زیرمجموعه خود بودند.

منبع: مشرق

ارسال نظر