|
کدخبر: 199210

تاثیر مثبت بزرگ ترین عرضه اولیه سال بر بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با توضیحاتی درباره تأثیر عرضه‌های اولیه آخر هفته، مطرح کرد: اگر تغییر جدیدی در بازار به وجود نیاید، بازار به روند نوسانی و متعادل خود ادامه خواهد داد.

بورس تاثیر مثبت بزرگ ترین عرضه اولیه سال بر بورس

چهارشنبه روز آخر معاملات بر خلاف روزهای قبل که سهام کوچک‌تر بازار عنان کار را در دست گرفته بود، بورس با افزایش قیمت سهام شاخص‌ساز سبز شد و قسمتی از افت‌های روز گذشته خود را جبران کرد؛ به نحوی که شاخص کل ۲ هزار و ۹۴۸ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۸ واحد رسید. البته، ناگفته نماند که عرضه‌های اولیه چهارشنبه بورس هم در روند رشد شاخص بی‌تأثیر نبودند.

شاخص کل هم‌وزن در معاملات آخر هفته  ۷۴۷ واحد رشد کرد و روی پله ۴۶۶ هزار و ۹۵ واحدی قرار گرفت. در روز چهارشنبه افزایش عرضه در سهام کوچک بازار هم دیده شد البته این وضعیت در ابتدای هفته در سهام شاخص ساز و در انتهای هفته در سهام کوچک دیده شد. شاخص فلزات اساسی هم بر خلاف آغاز معاملات که افت شدیدی را دیده بود، با افزایش تقاضا در گروه فولادی بالاتر آمد و با افزایش هزار و ۵۴۱ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۱۶۵ واحدی را ثبت کرد.

رسیدن شاخص به لحاظ تکنیکالی به مقاومت مهم است که احتمال اصلاح در آن بیشتر از سقوط است و روزهای آینده بازار خنثی و منفی خواهد بود زیرا احتمال حرکت شاخص‌سازها دور از انتظار است

چهارشنبه، نمادهای «سپید»، «شستا»، «ولکار»، «ومدیر»، «ثبهساز»، «بوعلی» و «برکت» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند. نمادهای «شستا»، «کچاد»، «نوری»، «شبندر»، «کگل» و «کنور» بیشترین اثر مثبت و نماد «میدکو» هم بیشترین اثر منفی را روی شاخص کل داشتند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

سهم‌هایی مانند «شستا» و «فملی» تأثیر بیشتری روی شاخص گذاشتند چراکه در طول این هفته، قیمت سهام این شرکت‌ها کاهش یافته بود و حالا، بازار قصد خریداری آن‌ها با قیمت پایین‌تری را دارد

در جریان معاملات این هفته، فولادی‌ها به سمت رنگ سبز تمایل بیشتری داشتند و «فپنتا»، «فولاد»، «فولاژ» و «کویر» نمادهای سبزپوش بازار بودند. نمادهای «کگل» و «کچاد» هم با رشد خود اثر مثبتی روی شاخص داشتند و نماد ذوب در فرابورس، رشد تقریبا ۰.۵ درصدی داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند کلی معاملات بورس اظهار کرد: چهارشنبه شاخص‌سازان روند متعادل‌تری را نسبت به روزهای ابتدای هفته داشتند و به طور کلی، مثبت معامله شدند و در این میان، سهم‌هایی مانند «شستا» و «فملی» تأثیر بیشتری روی شاخص گذاشتند چراکه در طول این هفته، قیمت سهام این شرکت‌ها کاهش یافته بود و حالا، بازار قصد خریداری آن‌ها با قیمت پایین‌تری را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در هفته گذشته تقریبا بازار رنج داشت و به طور کلی، منفی بود. در طول این هفته شاهد عرضه‌های شاخص‌سازان بودیم، اما در روزهای ابتدای هفته  شاخص‌ هم‌وزن مثبت بود و اختلاف معناداری با شاخص کل داشت که اتفاقی مهم برای سهم‌های کوچک و جامانده در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: فاکتورهایی که این هفته برای بازار مهم هستند، عرضه اولیه‌هایی است که چهارشنبه در بازار عرضه شدند و به عنوان بزرگترین عرضه اولیه بازار در سال جاری شناخته می‌شوند.

نوروزی با اشاره به اینکه این دو عرضه اولیه در ورود پول جدید به بازار و بالا بردن ارزش معاملات مؤثر عمل خواهند کرد، گفت: اثر این عرضه‌های اولیه در روزهای آینده دیده خواهد شد. همچنین، اخبار ضد و نقیض که درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام منتشر شده است، تأثیر مهمی بر روند بازار خواهد گذاشت و احتمالا اثرگذاری در نرخ ارز خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ناآرامی‌ها در کشور افغانستان می‌تواند در نرخ دلار و ثبات بازار تغییر بسیار مهمی را ایجاد کند. عامل مهم دیگر هم به نظر می‌رسد، رسیدن شاخص به لحاظ تکنیکالی به مقاومت مهم است که احتمال اصلاح در آن بیشتر از سقوط است و روزهای آینده بازار خنثی و منفی خواهد بود زیرا احتمال حرکت شاخص‌سازها دور از انتظار است.

منبع: بازار
  • رضا سرمزده ارسالی در

    منم قبول دارم این هفته شاخص سازها سعود ی نیستن بریم سمت سهام کوچیک و متوسط مثل غکورش و حآسا

  • ناشناس ارسالی در

    امان ازدست این کارشناسها دروغگو فقط مردم فریب میدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها