|
کدخبر: 190933

مردم به بورس جهت بدهند

شکوفایی اقتصاد در گروی حذف قیمت گذاری دستوری است و با عدم مداخله در بازار گامی بلند در تحقق ثبات بازار سرمایه برداشته می شود.

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار تغییر یافته و بیش از گذشته مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته است گفت: در دولت سیزدهم، انتظارها درباره اهمیت بازار سرمایه و رسیدگی به دغدغه های این حوزه بیش از پیش افزایش یافته است.

مهدی سوری با اشاره به وعده های دولت جدید نسبت به بازار سرمایه، عنوان کرد: صحبت از برگرداندن تعادل و ثبات به بازار سرمایه از جمله مباحثی است که این روزها درباره آن بحث و بررسی های بسیار می شود.

او افزود: اگر دولت بخواهد تعادل و ثبات را به بازار برگرداند باید از عناصر برهم زننده این تعادل جلوگیری و نسبت به حذف آن اقدام کند.

سوری با اشاره به موضوعاتی که تعادل بازار را بر هم می زند، گفت: خوشبختانه در دولت جدید اعلام شده بازار سرمایه جایی برای تامین مالی دولت نیست و اگر استقلال بازار سرمایه به رسمیت شناخته شود، توجه به بازار سرمایه به عنوان بازاری مهم در اقتصاد کشور و توجه به مردم که بخش زیادی از سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه کرده اند، بیش از گذشته قابل توجه خواهد بود.

او با توضیح این مطلب که بازار سرمایه با ابزارهای استاندارد خود می تواند تعادل را حفظ کند، تصریح کرد: اگر دولت بخواهد رویکرد گذشته یعنی تامین مالی خود را از بازار سرمایه و با ابزارهای غیر استاندارد ادامه دهد، به طور قطع شاهد رونق و تحول در بازار سرمایه نخواهیم بود.

به گفته کارشناس بازار سرمایه؛ اگر تصمیم گیری در حوزه بازار سرمایه بر عهده سازمان بورس و خبرگان این حوزه باشد، شاهد اتفاق های خوب در بازار سرمایه و تحول بنیادی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

او با تاکید بر عقب نشینی دولت از مداخله های مستقیم در بازار سرمایه است، گفت: چنانچه مانع مداخله های مستقیم دولت در امور مربوط به بازار سرمایه به ویژه در حوزه تصمیم گیری شویم، بازار سرمایه با اصول مربوط به خود و الگوهای از پیش تعیین شده می تواند بر مشکلات غلبه کرده و رشد و تحول را در خود ایجاد کند.

سوری با بیان اینکه در بازار سرمایه دو نوع بازدهی تورمی و بازدهی که در اثر رشد بهره وری و بهبود عملکرد شرکت ها به دست آمده، وجود دارد، گفت: متاسفانه در اکثر دوره ها، رشد بازار سرمایه از جنس تورم بوده است بنابراین با اقتصاد و بازار سرمایه خوب می توان مانع رشد تورم در اقتصاد کشور شد.

او با بیان اینکه در اقتصاد بهتر است صرفه تولید از دلالی بیشتر باشد، عنوان کرد: با وعده های دولت سیزدهم درباره ثبات در بازار سرمایه، اگر قیمت گذاری دستوری و ارز ۴۲۰۰ حذف شوند، شاهد شکوفایی اقتصاد، تولید به صرفه و رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

او با توضیح این مطلب که یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه شفاف سازی اقتصاد و رفع فضاهای رانت است، ادامه داد: خوشبختانه سازمان بورس از قدرت قابل توجهی در جهت پیگیری مطالبات مردم و پشتوانه ای برای اقتصاد کشور به شمار می آید که امیدواریم همکاری های لازم در جهت بهبودی امور مربوط به سازمان انجام و سهامداران ارزش رفتار سازمان بورس را درک و پشتیبان سازمان باشند زیرا قدرت آن بستگی به پشتوانه بودن مردم دارد.

سوری ادامه داد: اگر مردم پشتیبان سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و مانع رفتارهای نادرست شوند، سازمان در جهت بهبود عملکردها ترغیب خواهد شد.

منبع: سنا

ارسال نظر