|
کدخبر: 185957

پیش بینی جدید تحلیلگران از آینده بورس

تحلیل‌گران تکنیکی محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را سطح مقاومت مهم شاخص بورس می‌دانند، آیا شاخص می‌تواند موقعیت خود را بالاتر از این سطح حفظ کند؟

برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه ۲۳ تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۴۱۰ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۱۹ واحد افت کرد و در رقم ۴۰۰ هزار و ۳۳۶ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۶ واحد بالا آمد و در رقم ۱۸ هزار و ۹۴۸ واحد باقی ماند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۹۸ نماد رشد قیمت و ۲۷۰ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۴۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سرمایه‌گذاری شفا دارو (شفا) و داروسازی اکسیر (دلر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز بانک دی (دی)، ریل سیر کوثر (حسیر) و توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای شفارس (صنایع شیمیایی فارس)، وآذر (سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان) و زمگسا (کشاورزی و دامپروری مگسال) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، مبین وان کیش (اوان) و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهارشنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه ۴۳۱ میلیارد تومانی بسته شد.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات سه‌شنبه ۴۸ نماد صف فروش و ۵۷ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه ۲۲ درصد افت کرد و در رقم ۲۵۶ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲۰ درصد افزایش یافت و ۶۸۷ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز سه‌شنبه شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید ۸۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای آپ (آسان پرداخت پرشین) و دپارس (پارس دارو) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۶ میلیارد تومانی داشت. پس از دی، غدام (خوراک دام پارس) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

پس از آن که شاخص کل بورس در روزهای یکشنبه و دوشنبه در مجموع ۳۳ هزار و ۶۱۳ واحد رشد کرد، این روند صعودی روز گذشته متوقف شد و ترمز شاخص کشیده شد.

دیروز در یک ساعت ابتدایی معاملات تقاضا افزایش یافت و شاخص با رشد ۵ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحد رسید. اما پس از آن فشار عرضه‌ها افزایش یافت و شاخص کل و شاخص هم وزن شروع به نزول کردند. شاخص کل تا سطح یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحد پایین آمد و شاخص هم وزن افت ۳۱۶ واحدی را نسبت به روز دوشنبه ثبت کرد.

با این حال دیروز شاهد افزایش ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی بودیم. اما با توجه به روند صعودی صف‌های فروش در ساعات پایانی معاملات دیروز احتمالا امروز نیز شاهد فشار فروش خواهیم بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های فروش ۲۰ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های خرید کاهش ۲۲ درصدی داشت. بدین ترتیب ارزش مازاد عرضه بازار به ۴۳۱ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در ۸ روز کاری گذشته از ۱۳ تیرماه به این سو است.

تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد یک سطح مقاومت مهم و قوی در بازار است. شاخص کل در شرایطی برای سومین بار در ۵ ماهه اخیر به این محدوده رسیده که در دفعات پیشین نتوانسته بود از آن بالاتر رود و صعود کند. گروهی از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند با توجه به رشد قدرتمند شاخص از محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد تا سطوح بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در روزهای گذشته، اگر شاخص در روزهای کاری آینده نزول کند انتظار می‌رود سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد به عنوان کف حمایت عمل کند و شاخص باز هم به سمت بالا برگردد.

در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند بازار در روز سه‌شنبه نشان داد توان رشد بیشتر را ندارد و محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد سطح مقاومت قدرتمندی است و شاخص بوسه خداحافظی را بر آن خواهد زد و در میان‌مدت روند اصلاحی را در پیش خواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها