|
کدخبر: 182415

شرط توزیع سود بین همه سهامداران

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: امسال در پایان ۳ ماهه نخست سال، سود ۳۵ شرکت را به حساب ۷ میلیون نفر واریز کردیم.

حسین فهیمی، با بیان اینکه سود ۱۳۰ شرکت از طریق سجام توزیع شده است و در اسفند سال گذشته سود ۴۴ میلیون نفر از مشمولان این بخش به حساب آنان واریز شد، گفت: سود سهام عدالت هم از همین طریق توزیع شد و ۵۰ درصد سود متعلق به آنها از طریق همین سامانه شرکت سپرده‌گذاری پرداخت توزیع شده و مابقی هم به حساب آنها واریز می‌شود.

او ادامه داد: اما مشکلات و چالش‌هایی وجود دارند، به طور مثال اساسا تکلیف و تعهد شرکت‌های سهامی عام پرداخت سود در موعد مقرر است و ماده ۱۵ اصل ۴۴ ناظر به تمامی شرکت‌های بورسی و فرا بورسی است اما ضمانت اجرا در این ماده قانونی، یک ماده حقوقی است و اگر این سود به حساب افراد واریز نشود، افراد می‌توانند از هیات داوری شکایت کنند.

فهیمی بیان کرد: لازمه این موضوع هزینه کردن و پیگیری این موضوع در هیات داوری است و برای شکایت یک نفر و عددهای پایین این موضوع توجیه ندارد، بنابراین تصمیم کلی و الزامی حقوقی و قانونی برای کل ناشران باید در نظر گرفته شود و باید چنین الزامی قانونی وجود داشته باشد.

او در مورد وازیز سود به حساب سهامدار، بیان کرد: امسال در پایان سه ماه اول سال، سود ۳۵ شرکت را پرداخت کردیم و به حساب ۷ میلیون نفر این سود واریز شده است.

فهیمی افزود: نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم و در سال و ماه‌های آینده سود این شرکت‌ها بیشتر می‌شود و اقبال عمومی بین ناشران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: در حقیقت جاذبه‌های این سیستم باید وجود داشته باشد و ما پیشنهاد به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه کرده‌ایم که الزام قانونی شرکت‌ها را می‌خواهد اما از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ سهام دار میلیونی دارند و هدایت آنها به یک بانک خود باعث ایجاد نابه سامانی می‌شود.

او افزود: به طور مثال سهام شستا پنج میلیون نفر سهامدار و شرکت خصوصی زر ماکارون هم بیش از پنج میلیون سهامدار دارد؛ بنابراین توزیع سود آنها در بانک‌ها و هدایت متقاضیان میلیونی به بانک خود باعث ایجاد نابه سامانی می‌شود.

فهیمی توضیح داد: ما وقتی سامانه جامع شناسایی مشتریان سجام را طراحی کردیم سعی کردیم تا یک زیر ساخت برای ارائه خدمات نوین فراهم کنیم.

او در پایان بیان کرد: فارغ از الزام قانونی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت، مطلوب آن بود تا یک شرکت سود را از این طریق توزیع کنند اما به این شرط که همه سهامداران ثبت‌نام کنند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها