|
کدخبر: 179029

سهامداران بورس امیدوار شدند

در بازار سهام با خروج از روند نزولی، امید سهامداران با قرار گرفتن در مسیر خنثی و حتی صعودی تقویت و ترس معامله‌گران از افت بیشتر قیمت ها کاهش یافته است.

بورس سهامداران بورس امیدوار شدند

شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز در جدال میان تقاضا و عرضه، برتری تقاضا و کاهش فشار فروش در تعداد زیادی از نمادها رخ داد و شاخص کل با افزایش ۰.۷۹ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۲۴ درصدی به سطح ۳۷۶ هزار واحد رسیدند.

بازار سهام افزایش نسبتا خوبی را تجربه کرد تا با توجه به کاهش صف‌های فروش نسبت به گذشته، شروع فصل مجامع و ثبات شکل گرفته در بازارهای رقیب، امیدواری به خروج از روند نزولی و قرار گرفتن در مسیر خنثی و حتی صعودی تقویت شود.

نگاهی کلی به بازار نشان می دهد، ترس معامله‌گران از افت بیشتر قیمت نسبت به گذشته کاهش یافته است. دلیل این افزایش خوش‌بینی نسبت به آینده بازار پس از افت بسیاری است که از سال گذشته تاکنون در قیمت‌ها رخ داده است. از طرفی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح پیشنهادی جهت حذف قیمت‌ گذاری دستوری خبر داد و گفت این طرح با هدف بهبود وضعیت بازار سرمایه و جلوگیری از زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده لحاظ و برای بررسی به شورای هماهنگی سران‌قوا ارسال شد. این طرح باید توسط همه قوا کارشناسی شده و سپس جهت تصویب به صحن علنی مجلس برود که می تواند شروعی برای بهبود وضعیت کلی بازار باشد.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " کگل و شستا" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۴.۷ و ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام خرد هم متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان بود.

امروز در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " به ترتیب با قیمت های مثبت ۳.۹، یک و ۲.۹ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های مثبت ۱.۳ و ۱.۵ درصد به پایان رسیدند. معاملات نمادهای گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا " در غیاب "شبندر" با افزایش تقاضا همراه بودند و به صف خرید رسیدند.. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو " در غیاب "خساپا" با افزایش تقاضا همراه بود و به صف خرید رسید.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس به محدوده ۹۹۳۴ دلار، روی به ۳۰۶۱ دلار و هر انس طلا به ۱۸۶۰ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۳.۳۴ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۷۱.۴۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت تحت تاثیر بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت در پی افزایش نرخ واکسیناسیون و تسهیل محدودیت های سفر، افزایش یافته است.

اوپک نیز اعلام کرد: تولید نفت ایران در خرداد ماه به ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این میزان تولید، ایران در رتبه چهارم کشورهای عضو اوپک قرار دارد. متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران نیز با ۳ دلار و ۷۲ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۷۷.۷۲ دلار رسید.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

رئیس جمهور اعلام کرد: از این پس به جز خارک، نفت ایران از بندر جاسک هم صادر می شود.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش جزئی ۴.۵ ریالی به دلار ۲۰۳۲۶۶.۵ ریالی اعلام شد.

زمان قطعی واگذاری ۱۵ درصد از سهام گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری برای چهارشنبه جاری تعیین شد تا پنجمین شرکت جدید در سال جاری وارد بازار شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی با ادعای کسری بودجه ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی در دولت آینده گفت: کمتر شاخص اقتصادی مثبت بوده و نرخ رشد اقتصادی هم صفر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن از قرار گرفتن طرح عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا از حلقه ابتدا تا انتها در نوبت بررسی صحن علنی مجلس برای بار دوم خبر داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به هدف گذاری تعامل برد-برد با بخش خصوصی از بهره برداری ابرپروژه انتقال نفت گوره-جاسک در آینده نزدیک با تامین تختال های APIمورد نیاز این خط خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات وین درباره لغو تحریم در حوزه نفت، انرژی، بانک و بیمه به توافق رسید.

طبق پیش بینی وزیر نفت عراق در صورت ادامه سیاست کاهش تولید توسط اوپک پلاس، قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی به ۷۵ دلار در هر بشکه می رسد.

ارسال نظر