|
کدخبر: 178955

راهکاری برای نجات بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط بازار سرمایه، بهترین راه برون رفت از این وضعیت، وضع قانون گره معاملاتی است.

محمدرضا امیری کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت حال حاضر بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت حال حاضر بورس و صف‌های فروش متوالی بدون خریدار، ریشه سیاسی دارد که افراد به دنبال اهدافی، غیر از اهداف اقتصادی هستند. البته برخی از سهم‌های کوچک، واقعا دارای حباب است و بازیچه افراد سودجو شده که باید سال‌ها منفی باشند تا به قیمت واقعی خود برسند.

او بیان کرد: در خیلی از شرکت‌های بنیادی، قیمت سهام بورسی بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند و بسیار ارزنده هستند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، قانون گره معاملاتی آیا می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد؟، و چه تغییراتی بهتر است در قانون گره معاملاتی صورت گیرد؟، گفت: گره معاملاتی برای بازار مفید است و به عبارتی در هر دو سمت، صف فروش یا خرید می‌تواند اعمال شود. با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه، بهترین راه حل برای برون رفت از این وضعیت، این است که سازمان بورس برای مقطعی چند روزه، دامنه نوسان سهام قفل در صف فروش را حذف و قیمت پایانی را به مبلغ سهام شناور محاسبه کند.

او بیان کرد: بدین صورت که، یک سهم ممکن است ۵۰ درصد منفی معامله شود و افرادی که قصد فروش دارند به راحتی می‌توانند سهم خود را به فروش برسانند تا کسانی که اعتقاد به حباب دارند نیز پس از واقعی شدن قیمت، اقدام به خرید سهم کنند.

امیری بیان کرد: بازار سرمایه یک بازار حرفه‌ای است و اگر کسی که دارای تخصص لازم نیست، نباید وارد چنین بازار حرفه‌ای شود، باید گوشزد کرد که وظیفه صیانت از بازار، تنها تعیین دامنه نوسان و محدود کردن قیمت سهم نیست، بلکه نظارت و ابزار‌های نظارتی قوی برای سود، استفاده‌های مالی و شاخص‌های مناسب است.

کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد خود در رابطه با گره معاملاتی را این گونه شرح داد: از نظر من بهتر است، سازمان بورس حجم مبنا را به اندازه شناوری سهام قرار دهد و دامنه نوسان برداشته شود. در این صورت اگر کسی که دانش کافی نداشته باشد در ۲۰+ می‌فروشد و شخصی دیگر در ۲۰+ اقدام به خرید می‌کند.

امیری در خصوص مزایا و معایب پیشنهاد خود اظهار کرد: تنها مزیتی که این پیشنهاد می‌تواند داشته باشد این است که، بازار سرمایه از این بن بست و مرگ تدریجی رها می‌شود و معایب آن این است که، سبب نقره داغ شدن افراد غیر حرفه‌ای که فقط با هیاهو و تبلیغ چند کانال تلگرامی اقدام به خرید سهام می‌کنند، می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا این پیشنهاد قابلیت اجرایی دارد؟، گفت: این طرح، نیازمند بررسی تیم کارشناسی است و این صرفا یک پیشنهاد برای برون رفت از این بن بست و سیال کردن بازار سهام است.

او در پایان بیان کرد: یک عنصر مهم دیگر بازار، وجود پول است اما متاسفانه افراد ترسیده اند و حاضر به خرید نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • سعید ارسالی در

    اظهارات این کارشناس بازارسرمایه یک کاملا ً بیهوده و غیر کارشناسی و کذب است. این ح رف از یک بی سواد هم بعیده تا چه برسه به ایشان..

ارسال نظر