|
کدخبر: 178736

گروه کم ریسک بورس مشخص شد

جهانی اقتصاددان می‌گوید: میزان سود سازی شرکت‌های لیدر گروه خدمات فنی و مهندسی به نسبت دارایی خود مناسب ارزیابی شده و نسبت سود به حقوق صاحبان سهام آنها زیر یک و بالای ۰٫۵ است.

بورس گروه کم ریسک بورس مشخص شد

مجموع معاملات سه نماد فعال در گروه خدمات فنی و مهندسی حدود ۱۱ میلیون حجم در معاملات بود که شرکت گروه مپنا با ۸ میلیون واحد حجم بیشتر حجم معاملات را به خود اختصاص داد که نتیجه آن افت ۳ درصدی در قیمت این نماد بود.

نماد رینک با تعداد یک هزار ۲۳۲ عدد معامله بیشترین تعداد معامله بیشترین تعداد معامله در این گروه را داشت که حاصل آن با دو میلیون حجم و ریزش دو درصدی رسیدن به قیمت ۱۹.۶۴۰ ریال بود و نماد رتکو سومین نماد باز در این گروه بدون داشتن خرید کار خود را با افت ۰.۰۶ درصد پایان داد.

در حال حاضر شاخص این گروه ۵ هزار و ۸۶ واحد است که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته ۱۷۴ واحد ریزش داشته است. نماد رتکو از ابتدای سال روند نزولی را طی کرده و همچنان در حال ادامه این مسیر هست، در حالی که نماد رنیک بعد از یک جهش ۲۰ درصدی در ابتدای سال دچار افت ۱۰ درصدی شد و تا روز سه شنبه ۱۸ خرداد ماه نوسانات اندکی داشت تا روز چهارشنبه قیمت سهم از حدود ۲هزار تومان به یک هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

قیمت سهم مپنا در طول سه ماه ابتدای سال حدود ۴۰ درصد ریزش کرد و در حال حاضر در پایین‌ترین قیمت خود در طول دو سال اخیر قرار گرفته است.

دلیل رشد گروه خدمات فنی و مهندسی

دکتر طاهره جهانی اقتصاددان و مدرس دانشگاه در مورد عوامل تاثیرگذار بر معاملات گروه خدمات فنی و مهندسی بورس گفت: صنعت خدمات فنی و مهندسی دارای دو زیر گروه فعالیت‌های ساختمانی و مشاوره فنی مرتبط و گروه آزمایش و تحلیل فنی می‌باشند که شرکت‌های این گروه صنعت معمولا زیر نظر حرفه‌ای‌های بازار قرار دارند و به دلیل شرایط خاص در قراردادهای پیمانکاری، خرید و فروش سهام شرکت‌های پیمانکاری، تحلیل این رسته احتیاج به تجربه و مهارت زیادی دارد.

جهانی می‌گوید: با مقایسه چارت شاخص گروه فنی و مهندسی و شاخص کل مشاهده می شود که از ابتدای سال ۹۸ شاخص این گروه از شاخص کل پیشی گرفته و رشدی بیش از آن را در سیکل‌های رشد شاخص تجربه کرده است؛ اما همزمان با شروع اصلاح کلیت بازار از مرداد ۹۹ به فاز اصلاحی رفته و درجه اصلاح آن بیش از میزان ریزش شاخص کل بوده است.

به گفته او بخشی از این رشد را می توان به بحث بهبود عملکرد صادراتی صنعت خدمات فنی و مهندسی نسبت داد.

بر اساس داده‌های آماری، تا پیش از تحریم های ثانویه و پس از خروج آمریکا از برجام ایران با حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات خدمات در رتبه ۷۱ کشورهای جهان قرار داشته است که از جمله خدمات برتر صادراتی ایران می‌توان به خدمات سفر (۳.۵ میلیارد دلار) ، حمل و نقل (۳.۵ میلیارد دلار) ، خدمات ساختمانی (۱.۷ میلیارد دلار) و خدمات دولتی (۲۳۹ میلیون دلار) اشاره کرد.

خانم جهانی با استناد به آمار سازمان توسعه و تجارت ایران اشاره کرد و گفت: در دهه گذشته میانگین نرخ تجارت ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی رو به رشد بوده است که از میان کشورهای عراق ، سوریه و امارات و برخی کشورهای آسیای میانه به عنوان مهمترین وارد کنندگان محصولات خدمات فنی و مهندسی ایران محسوب می‌شوند.

او اضافه کرد: بزرگترین و معروفترین شرکت فعال در این صنعت بورسی گروه “مپنا” است. این شرکت با نماد “رمپنا” و ارزش بازار حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان، سهم بزرگی از بازار گروه خدمات فنی و مهندسی را به خودش اختصاص داده است. دامنه فعالیت‌های شرکت‌های فنی و مهندسی بسیار گسترده بوده و شاید مهمترین موضوع در سودآوری آن‌ها قراردادهای بزرگ با بخش خصوصی و دولتی باشد.

این اقتصاددان می‌گوید: در تابستان ۹۸ شرکت جنرال مکانیک با نماد “رنیک” هم در بازار دوم فرابورس عرضه شده که در این گروه رتبه دوم را داراست. در حال حاضر با توجه به چارت و اصلاحی که در نمادهای این گروه صنعت صورت گرفته، وضعیت آن را در گروه شرکتهای کم ریسک بازار جای می دهد.

جهانی گفت: شرکت گروه مپنا یک بنگاه اقتصادی ایرانی است که به همراه ۳۹ شرکت زیر مجموعه خود، در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی، به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دستEPC و سرمایه‌ گذاری خصوصیIPP فعالیت می‌کند.

به گفته او شرکت های فعال گروه محصولات فنی و مهندسی در بازار سرمایه از لحاظ تعداد بسیار کوچک و از نظر ارزش بازار جزء گروه های متوسط بازار است.

بررسی گروه خدمات فنی و مهندسی؛ گروه کم ریسک بازار بورس | اصلاح گروه خدمات فنی بیشتر از شاخص کل

این کارشناس در ادامه به نمودار بالا اشاره کرد و افزود: نمودار فوق به خوبی مشخص است که حرکت این گروه ( به دلیل میانگین بتای بزرگتر از یک ) در موج های صعودی و نزولی از شاخص کل بزرگتر بوده و حرکت شدیدتری را در بر داشته است.

جهانی می‌گوید: میزان سود سازی شرکت‌های لیدر این گروه (رنیک رتکو و رمپنا ، مجموعا بیش از ۹۰ درصد ارزش بازاری این گروه صنعت را دارا هستند ) به نسبت دارایی خود مناسب ارزیابی می شود و نسبت سود به حقوق صاحبان سهام آنها زیر یک و بالای ۰٫۵ است و در کل از نظر مالی وضعیتی مطلوبی دارند.

او تاثیر برداشته شدن تحریم بر روی گروه فنی مهندسی را این گونه توضیح داد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران در حال توافق بر سر بازگشت به برجام است. با توجه به اینکه با اجرای توافقات برجام در دور پیشین و افزایش سطح صادرات شاهد رشد چشمگیری در شرکتهای این گروه صنعت بوده ایم ؛ به نتیجه رسیدن مذاکرات وین با توجه به گسترده بودن محصولات تولیدی این رسته می تواند در شرایط فعلی شرکتهای این گروه صنعت تحول مثبتی قلمداد شده و در میان مدت و بلند مدت شاهد افزایش فروش و سودآوری ودر امتداد آن ایجاد جذابیت به منظور سرمایه گذاری در سهام این شرکتها باشیم.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    حقوقی بی شرف غویتا حرام زاده سفته باز دز د

ارسال نظر