|
کدخبر: 177278

آنچه باید درباره بازار آتی ارز بدانید

کارشناس بورس کالا گفت: بورس کالا با توجه به سوابق خود در زمینه بازار‌های مشتقه نشان داده است که می‌تواند فضای مناسبی برای بازار آتی ارز فراهم کند.

رضا مناجاتی با اشاره به تشکیل بازار آتی ارز در بورس کالای ایران اظهار کرد: بازار آتی ارز به این صورت است که، افراد توافق می‌کنند که در یک تاریخ مشخص، یک ارز مشخص را به قیمت مشخصی که هم اکنون تعیین می‌شود، یک نفر بفروشد و فردی دیگر خریداری کند؛ که این بر اساس پیش‌بینی‌های متفاوتی که افراد مختلف دارند شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: مثلا اگر کسی پیش‌بینی می‌کند که قیمت ارز نزولی است در موقعیت فروش قرار می‌گیرد و اگر کسی پیش بینی کند که قیمت ارز صعودی است در موقعیت خرید قرار می‌گیرد.

کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، بازار بورس کالا چه فوایدی دارد؟، گفت: بازار آتی ارز فوایدی دارد از جمله؛ علاوه بر این که ریسک نوسانات را پوشش می‌دهد در کاهش فاصله نرخ ارز رسمی و غیر رسمی کمک شایانی می‌کند، امکان برقراری معاملات پوششی به وسیله ابزار‌های معاملاتی از مزیت‌های دیگر این بورس خواهد بود.

وی بیان کرد: مزیت سوم این بازار مالی که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، شفافیت معاملاتی است؛ در گذشته بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بیش بینی‌های متفاوتی برای نرخ ارز داشتند، ولی با راه اندازی قرارداد‌های آتی ارز، فعالان اقتصادی این امکان را دارند که میزان سود و زیان خود را تخمین بزنند. این امر به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا برای سود و زیان احتمالی حادث شده خود برنامه ریزی دقیق تری کنند.

مناجاتی در پاسخ به این پرسش که، آیا بورس کالا می‌تواند فضای مناسبی برای راه اندازی بورس ارز باشد؟، تشریح کرد: بورس کالا با توجه به سوابق خود در زمینه بازار‌های مشتقه نشان داده است که می‌تواند فضای مناسبی برای آتی ارز فراهم کند، اما تنها چالشی که در این کار وجود دارد این است که نباید به ارز به عنوان یک کالا نگاه کرد که در صورت رعایت این موضوع و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بورس کالا نشان داده که پتانسیل بالایی در راستای تحقق اهداف اقتصادی دولت دارد.

کارشناس بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، در صورت ورود بازار آتی ارز به بورس کالا، چه اثراتی روی نرخ ارز خواهد داشت؟، اظهار کرد: در مورد تاثیر آن روی نرخ ارز نیز، ورود بازار آتی ارز به بورس کالا، معمولاً شفاف شدن و به نوعی منصفانه شدن نرخ ارز کمک می‌کند و با توجه به اینکه نقدینگی وارد بازار ارز می‌شود، روی بازار فیزیکی کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

منبع: yjc

ارسال نظر